Sexuální obtěžování středoškolských a vysokoškolských studujících ze strany vyučujících - porovnání
Harassment of female and male high school and university students by teachers - comparison
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42638Identifiers
Study Information System: 119915
Collections
- Kvalifikační práce [6814]
Author
Advisor
Referee
Linková, Marcela
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
Gender Studies
Department
Department of Gender Studies
Date of defense
7. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Excellent
Cílem mé diplomové práce je porovnat výskyt a vnímání sexuálního obtěžování studujících středních a vysokých škol ze strany vyučujících. V teoretické části představuji teoretické koncepty, ze kterých vycházím. Věnuji se vývoji pojmu sexuální obtěžování a jeho možným definicím. Rozebírám také význam a roli školy v životě každého člověka a specifika sexuálního obtěžování v pedagogickém vztahu. V závěru pak představuji relevantní zahraniční i české výzkumy. V empirické části vycházím ze dvou výzkumů realizovaných týmem Katedry genderových studií - jeden se soustředil na střední školy, druhý na university. Vybraná data pak porovnávám a interpretuji. Soustředím se přitom především na to, zda (a jak) se u studujících středních a vysokých škol liší výskyt obtěžujícího chování, jestli ho i jinak vnímají - a proč. Součástí je také interpretace genderových rozdílů.
The goal of my thesis is to compare the density and perception of sexual harrasment by teachers at high schools and universities. In the theoretical part of my work I present the concepts which I am basing my thesis at. I explain the evolution of the term sexual harassment and its multiple definitions. I also discuss the meaning and role of education in the society and the specifics of sexual harrasment in a relationship of a student and their teacher. Finally, I also review relevant Czech and international studies. The empirical part of my thesis is based on two studies by the Department of Gender Studies - one being concentrated on high schools, second at universities. I compare and interpret selected data. I focus primarily on the difference between the occurence of sexual harassment at both levels of education and how it is perceived. I also interpret the gender differences.