Beuronská škola a liturgie
The Beuron School and Liturgy
bachelor thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/42915/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42915Identifiers
Study Information System: 116171
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Opatrný, Aleš
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Theological education
Department
Department of Pastoral Theology and Law Sciences
Date of defense
3. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Beuronská kongregace, Beuronská umělecká škola, Opatství sv. Gabriela v Praze, Kostel Zvěstování Panny Marie, Posvátné umění, Peter Desiderius LenzKeywords (English)
Beuron Congregation, Beuron Art School, Abbey St.Gabriel, Church of Annunciation, Sacral Art, Peter Desiderius LenzTématem předkládané studie je beuronské umění a jeho vztah k liturgii. Práce v první části pojednává o beuronské kongregaci obecně, o jejím vzniku, historickém vývoji a rozšíření. Přibližuje vznik a základní východiska z kongregace vzešlé beuronské umělecké školy jako uměleckého stylu a seznamuje s nejvýznamnějšími představiteli školy. Studie dále mapuje hlavní díla beuronské školy a zhodnotí vliv beuronské školy na hlavní dobové umělecké proudy. Na příkladu dvou nejvýznamnějších pražských klášterů beuronské kogregace se práce pokouší popsat a objasnit vztah mezi beuronským pojetím posvátného umění a liturgie. Za tímto účelem analyzuje beuronský tzv. "Gesamtkunstwerk", za využití poznatků z oblasti křesťanské ikonografie.
Subject of my work is the Beuronese art and its relation to the liturgy. The first part concerns generally the beuronese confederation, its foundation, historical development and expansion. The piece draws the creation and the basic solutions of the confederation, coming of the Beuron Art School as an individual style, and presents the most important beuronese performers. The study also surveys the main works of the Beuron Art School and evaluates the School's influence on the main art streams of the period. The work then tries to describe and clarify the relationship between the beuronese conception of sacral art and liturgy using examples of the two most important Prague beuronese monasteries. For this purpose it analyses so called beuronese "Gesamtkunstwerk", using knowledge of the Christian iconography.