Geekcom/Nerdcom - situační komedie 21.století
Geekcom/Nerdcom - the situation comedy of the 21st century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43187Identifiers
Study Information System: 104211
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Reifová, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
25. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Hlavním tématem práce jsou geekové a nerdi, jejich reprezentace v sitcomech a vytvoření modelu geekcomu a nerdcomu, tedy komedie o geecích a nerdech. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. V teoretické části je popsán žánr sitcom, jeho způsoby reprezentace a užití stereotypů, a rozdíly mezi britským a americkým přístupem k tvorbě a podobě pořadu. Tato část dále obsahuje shrnutí poznatků různých přístupů k tematice geeků a nerdů zahrnující vývoj těchto pojmů, stereotypy s nimi spojené, a popis kulturních produktů geeků a nerdů, jako i produktů pro geeky a nerdy. V praktické části je sémiotické a narativní analýze podroben americký sitcom Teorie velkého třesku a britský sitcom Ajťáci. Nejdůležitějším výsledkem práce je vytvoření modelu geekcomu a nerdcomu, ucelené shrnutí informací o geecích a nerdech a prozkoumání jejich mediální reprezentace. Klíčová slova geek, geekcom, nerd, nerdcom, situační komedie, reprezentace, stereotyp
This thesis focuses on geeks and nerds, their representations in sitcoms, as well as creation of geekcom and nerdcom concepts, i.e. the comedy about geeks and nerds. The thesis has two parts: theoretical and practical. The theoretical part examines the sitcom genre, its use of stereotypes and the ways of represetation, along with the differences between the American and British approaches to sitcom production and form. The last part of the theoretical section contains a summary of different approaches to the topic of geeks and nerds, the development of these terms, relevant stereotypes, and products created by and for geeks and nerds. American sitcom The Big Bang Theory and British sitcom IT Crowd are the subjects of the semiotic and narrative analysis. The outcome of the thesis is a geekcom and nerdcom model, a comprehensive summary of information about geeks and nerds and their media representations. Keywords Geek, geekcom, nerd, nerdcom, situation comedy, representation, stereotype