Virtual Gold Farming
Virtual Gold Farming
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44109Identifiers
Study Information System: 96199
Collections
- Kvalifikační práce [18149]
Author
Advisor
Referee
Ivanková, Kristýna
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
12. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
gold farming, virtuální ekonomiky, real money tradeKeywords (English)
gold farming, virtual economies, real money tradeNa konci 20. století vznikla nová větev počítačových her - MMORPGs (Massive Multi Player Online Role Playing Games). Tato práce se zabývá novým fenoménem, který je s nimi spojen - RMT(Real Money Trade), což je prodej virtuálních (tedy vnitroherních) měn za měny reálné (zejména dolar a euro). Strana poptávky v tomto odvětví je tvořena hráči zmíněných her, strana nabídky se skládá z tzv. gold farmerů. Práce samotná se zabývá klíčovou proměnnou, která ovlivňuje RMT - směnným kurzem mezi reálnou a virtuální měnou. S pomocí teoretického modelu je demonstrováno, že tento směnný kurz ovlivňuje hráčova rozhodnutí související s RMT. Dále je ukázáno, které proměnné ovlivňují směnný kurz. V následující kapitole je popsán jeden z možných zdrojů změn tohoto kurzu - provozovatel hry. Právě jeho politika aktualizování hry je analyzována v poslední kapitole - teoreticky i empiricky - na několika vybraných příkladech. U těchto případů bylo zjištěno, že aktualizace ovlivňují směnný kurzu v souladu s teorií.
At the end of 20th century new branch of computer games was developed - MMORPGs (Massive Multi Player Online Role Playing Games). This thesis deals with new phenomenon connected with them - RMT(Real Money Trade), which consists of selling virtual (in-game) currencies for real currencies (mainly US dollar nad euro). Demand side of this business is constituted by players of MMORPGs, supply side consists of so-called gold farmers. Thesis itself is focused on key variable of RMT - exchange rate between real a virtual currency. With help of theoretical model it is demonstrated that the exchange rate affects player's decisions related with RMT. Then it is shown, which variables have impact on exchange rate itself and there is described one of the possible sources of disturbances - operator of MMORPG. Operator's updating policy is analyzed and in empirical part some updates are chosen and it is demonstrated that they affect exchange rate in accordance with previous established theory.