Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace
The possibilites of diagnostics and treatment of children with developmental dyspraxia / developmental coordination disorder
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44425Identifiers
Study Information System: 122313
Collections
- Kvalifikační práce [1773]
Author
Advisor
Referee
Zounková, Irena
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
7. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
vývojová dyspraxie, vývojová porucha koordinace, MABC-2, ADHD, SPU, poruchy autistického spektraKeywords (English)
developmental dyspraxia, developmental coordination disorder, MABC-2, ADHD, assessement in DCD, intervention in DCDDiplomová práce "Možnosti diagnostiky a terapie u dětí s vývojovou dyspraxií / vývojovou poruchou koordinace" se v teoretické části zabývá vymezením pojmů vývojová dyspraxie a vývojová porucha koordinace, dále shrnuje nejnovější poznatky týkající se hodnocení motorických poruch u dětí a možností jejich léčby. Praktická část se věnuje některým možnostem diagnostiky DCD. Využivá testovací baterie Movement Assessment Battery for Children 2, která slouží k identifikaci motorických poruch u dětí. Dále se u vybraných dětí věnuje klinickému vyšetření praktických funkcí a využívá dotazník DCDQ'07. Byla potvrzena existence motorických potíží u některých dětí s ADHD, SPU a s autismem a dále signifikantní rozdíl standarních skóre jednotlivých komponent u dětí s SPU. Byla zjištěna zhoršená kvalita některých praktickýých funkcí u vybraných dětí a výsledek odpovídající DCD v DCDQ'07.
Diploma thesis "The possibilites of diagnostics and treatment of children with developmental dyspraxia / developmental coordination disorder" deals in it's theoretical part with the explanation of the terms "developmental dyspraxia" and "developmental coordination disorder" and summarizes the newest findings about the classification of children's motional disorders and possibilities of their treatment. In it's practical part, the thesis deals with certain possibilities of the DCD diagnostics. It uses Movement Assessment Battery for Children 2, which is instrumental to identify children movement difficulties. It is also engaged in praxis clinical examination of the chosen children and uses the DSDQ ‚07 questionary. The thesis proves the existence of movement difficulties on certain children with ADHD, learning disabilities or autism spectrum disorder, as well as it proves the significant difference between standard scores of single components on children with learning disabilities. There has been discovered a worse quality of certain practical functions on chosen children and the result matches DCD in DCDQ ‚07.