Časoprostorové aspekty vzniku "edge cities" v Pražském městském regionu
Spatio-temporal aspects of emerging "edge cities" in Prague metropolitan region
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44807Identifikátory
SIS: 118820
Kolekce
- Kvalifikační práce [20096]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Novák, Jakub
Fakulta / součást
Přírodovědecká fakulta
Obor
Demografie se sociální geografií
Katedra / ústav / klinika
Katedra sociální geografie a region. rozvoje
Datum obhajoby
10. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Edge city, komerční suburbanizace, denní rytmus, dopravaKlíčová slova (anglicky)
Edge city, commercial suburbanisation, daily rhythm, transportationFenomén edge city má své kořeny v amerických metropolitních oblastech. V současnosti se podobné městské formy rovněž nachází i v jiných vyspělých městech. Transformace odehrávající se v post-socialistických metropolích od počátku 90. let zapříčinily vznik nových socio-prostorových forem v suburbánní oblasti Pražského městského regionu. Případová studie komerčního areálu Čestlice-Průhonice poukazuje na nově vytvořené koncentrace rozvinutých služeb v prostoru pražského suburbia, což má za následek vyšší výskyt populace a dopravy během dne. Hlavním cílem této práce je nalézt časovou dimenzi vnějších prostorových vazeb komerčního areálu pomocí analýzy denního rytmu dopravy. Jako nástroj k tomu využívá metody přímého pozorování projíždějících vozidel a jejich registračních značek. Výzkumem byla dokázána regionální významnost tohoto areálu. V této bakalářské práci je čtenáři ukázáno, že nové socio-prostorové formy v pražském suburbiu jsou důležitým předmětem dalšího studia geografie. Klíčová slova: edge city, komerční suburbanizace, denní rytmus, doprava
The phenomenon edge city has its roots in U.S. metropolitan areas. Similar urban formations currently also appear in other developed cities. Transformations in post-socialist cities starting in early 90th caused the emergence of new socio-spatial formations in suburban area of Prague metropolitan area. The case study of commercial zone Čestlice-Průhonice shows the newly created cluster of advanced services in Prague suburban area resulting in high concentration of daily population and vehicles. The main aim of this study is to uncover the time dimension of outer-spatial relations of the commercial zone by analyzing the daily rhythm of transportation. The method of direct observation of passing vehicles and its registration numbers is used. Furthermore, it has been proved that the commercial area has a regional significance. In this thesis, new socio-spacial formations in suburban fringe of Prague are ilustrated as an important subject for further geographic research. Keywords: edge city, commercial suburbanization, daily rhythm, transportation