Heřmanova sbírka a diskurz o výtvarném umění v terezínském ghettu 1941-1945
Heřman's Collection and Discourse on visual art in the Ghetto Theresienstadt 1941-1945
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44910Identifiers
Study Information System: 119769
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Kuzica Rokytová, Bronislava
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Bakalářská práce "Heřmanova sbírka a diskurs o výtvarném umění v terezínském ghettu 1941-1945" nejprve představuje některé zvláštní problémy a strategie zkoumání výtvarného umění z ghett a koncentračních táborů v kontextu širší diskuze o holocaustu. Vybrané historické podmínky i jejich teoretické výklady slouží jako rámce pro pochopení fenoménu výtvarného umění v ghettu. Práce přináší přehled o společenské i psychologické funkce výtvarného umění v terezínském ghettu, jeho místo v organizaci života v ghetta, v propagandě (oficiální tvorba, "zkrášlování" ghetta) nebo naopak odboji ("Aféra terezínských malířů"), v tamním vzdělávacím systému atd. Druhá část práce tento kontext rozšiřuje a proměňuje představením tzv. Heřmanovy sbírky, tj. sbírky dokumentů vztahujících se ke kulturnímu a sportovnímu životu v Terezíně. Krátký životopis autora sbírky Karla Herrmanna, popis sbírky a rozbor a interpretace její výtvarné složky nabízí interpretační rámec pro chápání života v ghettu i tamní umělecké tvorby. Klíčová slova: Terezín, Theresienstadt, Heřmanova sbírka, výtvarné umění, holocaust
The bachelor thesis "Heřman's Collection and Discourse on the Visual Arts in Terezín Ghetto 1941-1945 " first presents some specific problems and strategies of researching the visual arts from the Nazi ghettos and the concentration camps in context of broader discussion of holocaust. Particular historical conditions and their theoretical interpretations works as frames for understanding the phenomenon of the visual arts in the Ghetto. The thesis brings a summary of social and psychological functions of the visual arts in Terezín Ghetto, it's position in organization of life in ghetto, in propaganda (official works, "beautification" of the Ghetto) or resistance on the other hand ("Affair of Terezín Painters", in local education system, etc. The second part of the thesis expands and changes this context by presenting so called Heřman's Collection, i.e. collection of documents concerning cultural and sport life in Terezín. Brief biography of author if the Collection Karel Herrmann, description of th Collection and analyse and interpretation of it's visual component offers an interpretation frame for understanding of life in the Ghetto as well as local art production. Keywords: Terezín, Theresienstadt, Visual Arts, Heřman's Collection, Holocaust