Tendence české fotografie v období Protektorátu Čechy a Morava
Tendencies of Czech photography during the epoch of Protectorate Bohemia and Moravia
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4540Identifiers
Study Information System: 26726
Collections
- Kvalifikační práce [23820]
Author
Advisor
Referee
Wittlich, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
23. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Období okupace (1939-1945) bylo obrovskou ránou pro naše země, které po šťastném období první republiky prošly nejdříve hospodářskou krizí, rozčarováním z rodících se diktatur až k šoku který následoval po Mnichovu a vedl nakonec k přičleněním Čech a Moravy k Velkoněmecké říši. Demokratická republika se rázem změnila v protektorát, kde se nedodržovala základní lidská práva, docházelo k omezování veškerých forem veřejného a kulturního života a mezi základní životní pocity obyvatel patřila nejistota, hmotný nedostatek a strach. Místo svobodného projevu nastupuje propaganda a cenzura, kterou jsou postiženy všechny umělecké projevy. Situace je po všech stranách tíživá také pro fotografii, která je často propagandou zneužívaná pro dosahování konkrétních cílů. Do dějin české fotografie se pak rok 1939 zapsal jako rok konání výstavy "Sto let české ,-- fotografie", na které byly ještě vystaveny nejlepší fotografie české avantgardy a byla tedy značným povzbuzením fotografů v jejich úsilí. Výročí také slavil Český klub fotografů amatérů (založen 1889), který pořádal velkou výroční výstavu. Česká fotografie se tak dostává do popředí zájmu i širší veřejnosti.
The epoch of Protectorate Bohemia and Moravia (1939-1945) was conected with big changes in a social life. The basic characteristics of the new systém was represi on, fear and propaganda. The main role was censorship ... In big Czech magazines, for example Pestrý týden, Světozor or Salon were beginning to appear articles and photographies which were misused for a propagandistic reasons. This potos weren't realistics. Big part of them were stylized to a propagandistic style. The most common topics were - agriculture, folclore celebrations, holidays and sport activity. New heroes are agriculturists or people working for Empire and so for "better" future of their country. All news from battleships were provided by German agencies. Though, in this period was a big increase of documentary and newspaper photos. Our best known photographs who were working during the Protectorate for magazines were Karel Hájek, Václav Jírů, Ladislav Sitenský, Zdeněk Tmej, Václav Chochola, Karel Ludwig, Oldřich Straka and Jiří Jeníček. Exceptional person was Karel Ludwig, who was from 1941 to 1942 worked as an editor for magazine Praha v týdnu. His most famous photographs are pictures of Czech actress or pictures ofballet dancers, which are simi1lar to Degas' paintings. The big progress was also in a landscape and etnographic...