Na cestě. Mystik a umělec
On the road. The mystic and the artist
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4542Identifiers
Study Information System: 26725
Collections
- Kvalifikační práce [23749]
Author
Advisor
Referee
Konečný, Lubomír
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
23. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Mystická cesta není závod o boží přízeň. Proto ani my nebudeme v JeJIm cíli rozdávat medaile, sčítat oběti a pranýřovat odpadlíky. Mysta se na ni vydává jednoduše proto, že musí. K úprku od "vyzkoušené" reality k nejisté metě jej pohání ten nejvášnivější cit, jakého jsme schopni. Láska. Láska k něčemu, co ho přesahuje. K tušenému Bohu. Milostné hry jsou vždycky vabank: buďto to vyjde, anebo ne. Ať už eskapády našich umělců poblouznťných Absolutnem dopadly jakkoli, díky těmto pletkám mnohé získali. Odvrhli (na periodu lišící se případ od případu) kult zdevastovaného těla, jaký pěstovali jejich dekadentní předchůdci. Místo absinthem si začali prolévat hrdla kefirem.(Ovšem, občas si k němu zapálili cigaretu hašiše.) ,,Helcelet poslal mně zákvasku kefírovou, se kterou počal jsem od 1.10. novou životosprávu, a mohu říci, že značně mi toto pití kefíru prospělo. ,,315 Upsali se abstinenci, vegetariánství a často i sexuální zdrženlivosti. (Múzy už nehledali mezi lepými modelkami. Jejich idolem byl Bůh, jehož podobu ani neznali.) Z mnohých se stali náruživí nudisti. František Kupka svlékl své šaty po vzoru německého nazarénistického malíře Karla Diefenbacha - duchovního vůdce své mladosti. Samozvaný filozof hlásal návrat k přírodě a v duchu této premisy se denně tvrdohlavě slunil, jak ho pánbů stvoříl, přesto, že...
in the Czech art of the first half of the twentieth century. As the mystíc I define this artist, who dedicates his entire life to searching for God- in aU of his forms. In the introduction Bejore the Start I sket ch the spiritual milieu of the tirne. In the first chapter lmages oj Gods I demonstrate the contemporary prototype of the mystical f1uctuate person comparing two artist: Rudolf Adámek and Josef Váchal, who were both deeply involved in many occultism organizations. The second chapter TheWay to the Hereafter speaks comprehensively about the movement of the spiritualism in Bohemia in those days. I focus on the artists, who actively participated in spiritual séances, often having even played the role of spiritual medium. The third chapter Th? Way to the East deals with the oriental philosophies, which thanks to the doctrine of H.P. Blavatsky entered into the lives of many Cz ech artists. They started to practise yoga, studied buddhism and meditate. The new life style inf1uenced also their art. In the last, fourth chapter Thé! Mystical Ladder I tried to describe the way of the mystic - artist step by step fr01'1 tLo, mental state of spiritual beginner to that of the enlightened person. In conc1usion I shortly compare the temperaments of the artists, whose lives and artistic works helped me to...