Hranice moci a sebe-reprodukce diktatury sovětského typu v Československu přelomu 40. a 50. let na příkladu podzemních uměleckých skupin
The limits of power and selfreproduction of the dictatorship in Czechoslovakia at the turn of the 40s and 50s on the example of the underground art groups
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4566Identifiers
Study Information System: 26835
Collections
- Kvalifikační práce [23748]
Author
Advisor
Referee
Machovec, Martin
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History - Political Science
Department
Institute of Economic and Social History
Date of defense
30. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Období následující po únoru 1948 je většinou v obecném povědomí zafixované jako doba nejtvrdší represe stalinistického režimu, symbolizované především v podobě z velké části inscenovaného budovatelství, neméně inscenovaných okázalých procesů s "velezrádci", táborů nucených prací a ideologického kýče socialistického realismu. Je proto až podivuhodné, že právě v tomto údobí se v "podzemí" objevuje bohatý svět neoficiálních uměleckých skupin i jednotlivců, kteří se odmítají podvolit strachu z represe, stejně jako tlakům zglajchšaltované společenské objednávky utvářené oficiální kulturní ideologií socialistického realismu. Obyvatelé těchto podzemních ostrovů svobodné imaginace - edice Půlnoc soustředěné okolo postavy Zbyňka Fišera (alias Egona Bondyho), surrealistické skupiny kolem Vladimíra Effenbergera a Karla Teigeho, okruhu Bohumila Hrabala a tzv. Libeňských psychiků (Záběhlické surrealistické skupiny) - v nich zůstávali po celé toto období téměř zcela skryti. Přesto tvořili, živě komunikovali, vydávali vlastní tiskoviny. Jak je to jen možné? Neznamenal snad "totalitaristický" systém totální podřízení života společnosti i každého jednotlivce nárokům a zájmům mocenského aparátu vládnoucí státo-strany? Kdo byli tito lidé? Odkud přicházeli a co je spojovalo? Co na druhé straně okolo poloviny 50. let...
Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze Ústav hospodářských a sociálních dějin Diplomová práce Hranice moci a sebe-reprodukce diktatury sovětského typu v Československu přelomu 40. a 50. let na příkladu podzemních uměleckých skupin The limits of power and self-reproduction of the Soviet-type dictatorship in Czechoslovakia at the turn of the 50s taking the example of underground art groups Daniel Novák vedoucí práce: PhDr. Michal Pullmann, Ph.D. Praha 2006 Prohlašuji, že jsem diplomovou práci vypracoval samostatně, s použitím literatury a pramenů, které uvádím v seznamu. V Praze, dne 27. dubna 2006 /;. ("Ji~! {L~:N~ ! U:.; ·.................:.................:.1........ Děkuji PhDr. Michalu Pullmannovi, Ph.D. za trpělivé vedení diplomové práce a za několika leté podnětné provádění světem teorie a metodologie. Děkuji mamince za obětavou podporu v době studia a v celém životě vůbec. Děkuji tátovi, že mi v době nedávné umožnil nacházet cestu k sobě, a to i přesto, že by s tématem i interpretací této práce hluboce nesouhlasil. Děkuji mé sestřičce Veronice za upečené kuře v době, kdy jsem to nejvíce potřeboval. Děkuji Danielce za neskonalou odvahu a trpělivost na její i naší cestě do hlubin študákovy duše, stejně jako na všech cestách ostatních. Děkuji Rozaarce za vše, co jen může znamenat cesta na kole...