Přístup senzorické integrace v pediatrii
Sensory integration approach in paediatrics
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45785Identifikátory
SIS: 122787
Kolekce
- Kvalifikační práce [1780]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Zounková, Irena
Fakulta / součást
2. lékařská fakulta
Obor
Fyzioterapie
Katedra / ústav / klinika
Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství
Datum obhajoby
24. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
senzorická integrace, poruchy senzorické integrace, taktilní čití, propriocepce, vestibulární aparátKlíčová slova (anglicky)
sensory integration, sensory processing disorder, touch, proprioception, vestibular systemBakalářská práce přibližuje pohled a přístup senzorické integrace podle Jean Ayres, shrnuje základní neuroanatomické poznatky související s tímto přístupem, zabývá se poruchami senzorické integrace, jejich diagnostikou a terapií. Součástí bakalářské práce je kazuistika obsahující vyšetření, hodnocení a návrh terapie podle přístupu senzorické integrace. Poruchy senzorické integrace jsou funkční poruchy vnímání, filtrace, zpracování či organizace podnětů přicházejících ze senzorických systémů. Na tomto podkladě dochází k poruchám modulace, diskriminace v různých senzorických oblastech nebo k poruchám motoriky. Poruchy senzorické integrace mohou také doprovázet jiné diagnózy, např. Downům syndrom, syndrom ADHD. Diagnostika se provádí pomocí anamnézy, klinického testování a standardizovaných testů. K terapii se využívá množství pomůcek a speciálně upravených místností stimulujícících a podporujících hlavně systém vestibulární, taktilní a proprioceptivní. Přístup senzorické integrace je součástí uceleného pohledu na jedince a jeho poruchy a je součástí ucelené rehabilitace.
The thesis describes the approach of sensory integration of Jean Ayres, summarizes a basic neuroanatomy knowledge related to this approach and deals with sensory processing disorder, their diagnosis and therapy. There is a case study in the thesis containing an examination, assessment and the suggestion of therapy according to the approach of sensory integration theory. The sensory processing disorders are functional disorders of perception, filtering and organizing of stimulus coming from sensory systems. On this basis the sensory modulation processing and sensory discrimination disorder in different sensory system occur or sensory - based motor disorder can occur too. Sensory processing disorders may occur simultaneously with another diagnosis, for example the Down syndrom, syndrom ADHD. We create diagnosis from history, clinical observation and tests and from standardized tests. The therapy uses a number of different tools and special equipped rooms to provide adequate sensory stimulation, especially for vestibular, touch and proprioception. The approach of sensory integration is a part of integrated look at an individual and his problems and it is a part of the whole rehabilitation too.