Obraz muslimské ženy v Mladé frontě DNES a jeho vývoj v čase
Media representation of muslim women in mlada fronta dnes, and its development in time
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45802Identifiers
Study Information System: 123672
Collections
- Kvalifikační práce [18289]
Author
Advisor
Referee
Vrbová, Lenka
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Journalism
Date of defense
22. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Gender, islám, mediální obraz, Mladá fronta DNES, muslimové, ženaKeywords (English)
Gender, islam, media reflections, Mladá fronta DNES, muslims, womanPřestože cílem zpravodajství médiích je zachovat neutralitu, realita nám ukazuje, že tento záměr nikdy nelze zcela naplnit: do procesu tvoření zpráv vstupuje řada faktorů, které v důsledku vedou k deformaci výsledného obrazu a ke vzniku zkreslení a stereotypů. V následujícím textu nejprve nastíníme základy těchto mechanismů, a rovněž základní charakteristiku islámu a roli žen v něm. Následně se zaměříme zejména na to, jakým způsobem je vytvářen obraz muslimských žen v médiích. Budeme analyzovat portrét muslimské ženy v největším českém seriózním deníku, Mladé frontě DNES, během let 2001 a 2011. Budeme zjišťovat, v jakých souvislostech se tyto ženy nejčastěji ve zpravodajství objevují, a v jakém kontextu jejich zastoupení naopak chybí. K výzkumu použijeme jak kvantitativní, tak i kvalitativní analýzu a zaměříme se na texty i obrázky.
Though the objective of news reporting in mass media is to retain neutrality, the reality has showed us that this aim is never completely fulfilled: several factors enter the news creating process which result in the final picture being deformed and misrepresentations and stereotyping are created. In the following text, we first outline the basics of these mechanisms, as well as the basic characteristic of islam and the position of women in it. Later on, we look particularly at how the media portrayals of muslim women are being created. We analyse the portrayal of muslim women in Mladá fronta DNES, the largest Czech national serious daily paper, during the course of the years 2001 and 2011. We try to figure out what a common perception of a muslim woman in the news stories is, and in which areas the muslim women are missing. We use both quantitative and qualitative analysis and focus on both written materials and pictures.