Využití zážitkové pedagogiky a dramatické výchovy ve výuce zeměpisu na střední škole
Use of Experience Pedagogy and Theatrical Education in Geography Teaching
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46099Identifiers
Study Information System: 99568
Collections
- Kvalifikační práce [20296]
Author
Advisor
Referee
Bartoš, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Zážitková pedagogika, dramatická výchova, simulační hra, výuka zeměpisu na střední škole, efektivita výuky, frontální výuka, srovnání metod výuky, nerovnost rozvoje světa, rozvojová pomocKeywords (English)
Experience pedagogy, theatrical education, simulation, geography teaching on high school, teaching efficiency, frontal teaching, comparison of teaching methods, uneven world development, help to underdeveloped worldPráce se zaměřuje na srovnání frontální metody výuky a výuky simulační hrou. Srovnatelné skupiny studentů jsou vyučovány jednomu tématu, zaměřenému na nerovnosti v rozvoji světa, těmito dvěma metodami. Byly stanoveny následující předpoklady. Simulační hra je atraktivnější formou výuky, a proto může pomoci zvýšit motivaci studentů. Běžný způsob výuky může studentům předat větší množství informací, simulační hra však může výrazněji ovlivnit postoje a hodnoty studentů. Při použití simulační hry má vliv na studenty dlouhodobější efekt. Tyto předpoklady byly potvrzeny kvalitativními i kvantitativními metodami.
The main objective of the thesies is to compare a frontal teaching method and teaching by simulation. Two comparable groups of students were taught the same topic by the two methods. The topic was focused on an uneven world development. Following assumptions were set. Simulation is a more attractive teaching form, therefore it can help to raise the motivation of students. Frontal method is capable of transmitting more information. Simulation, however, can have bigger impact on students' values. The impact of simulation has a long-term impact in comparison to frontal teaching. These assumptions were confirmed by qualitative and quantitative methods.