Čtení krajiny jako geografická dovednost
Understanding Concrete Environment in Geographical Education Research
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46161Identifiers
Study Information System: 51587
Collections
- Kvalifikační práce [20105]
Author
Advisor
Referee
Kučera, Zdeněk
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Social Geography and Regional Develop.
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtení krajiny, krajina, terénní výukový program, geografové, rozhovor v ohniskové skupině, kvalitativní výzkumKeywords (English)
understanding concrete environment, landscape, field program, geographers, focus group questions, qualitative researchCíl této práce je zaměřen na hledání geografického přístupu při čtení krajiny v návaznosti na didaktické účely. Cíl práce je sledován prostřednictvím kvalitativního výzkumu. Práce navazuje na úvodní předvýzkumné šetření, spočívající ve tvorbě a ověřování terénního výukového programu o krajině pro žáky 7. - 9. tříd ZŠ. Pro účel hledání geografického přístupu při čtení krajiny byla využita metoda rozhovoru v ohniskové skupině, byly dotazovány 4 různé skupiny (odborní geografové, učitelé geografie a kontrolní skupina). Diplomová práce se skládá ze 4 částí. V první části je řešeno teoretické pojetí krajiny. Ve druhé části je představen předvýzkum a jeho výsledky. Třetí část je věnována výzkumnému projektu a metodologii výzkumu, představen je výběr respondentů, struktura dotazování i způsob sběru a analýzy dat. Závěrečná část práce je zaměřena na interpretaci, uskupení a porovnání výstupů. Pro analýzu dat byl použit software MAXQDA 10 Plus.
This diploma thesis is focused on the phenomenon of understanding landscape among geographers in continuity with didactic purposes. The aim of this thesis is being reached by using a qualitative research methodology. The thesis builds on the initial investigation, focused on the question to which extend do pupils of grade 7th - 9th (upper primary school) are able to use their classroom knowledge on landscape in the field to understand/read concrete environment. In search for a geographical attitude while reading the landscape, four groups (two groups of geography graduates, geography teachers and a control group) were asked to find and come up with a solution in summing up the best way to perceive and read landscape. Diploma thesis consists of four parts. The first one presents definition of landscape and theoretical base to empirical research. The second one is description of my own field program and discussion of its aim and results. The third one describes qualitative research project including suitable methodology along with the description of the respondent choice, the structure of the questioning as well as the way of data collection and data analysis. The last one is focused on analyzing, comparing and summing up the results. Data have been worked up in qualitative analyzing software MAXQDA...