Habituální pohybová aktivita u dětí v předškolním věku: srovnání klasické mateřské školy a lesní mateřské školy
Habitual physical activity in Preschool children: Comparison of common Kindergartens and Forest Kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/46573Identifiers
Study Information System: 99908
Collections
- Kvalifikační práce [1773]
Author
Advisor
Referee
Havlíčková, Michaela
Faculty / Institute
Second Faculty of Medicine
Discipline
Physiotherapy
Department
Department of Rehabilitation and Sports Medicine
Date of defense
8. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, 2. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
pohybová aktivita, lesní mateřská škola, krokoměrKeywords (English)
physical activity, forest kindergarten, pedometerCílem práce bylo objektivizovat pohybovou aktivitu dětí ve dvou rozdílných typech předškolních zařízení, v lesní mateřské škole a v běžných mateřských školách. Teoretická část práce se věnuje charakteristice pohybu u předškolních dětí, faktorům ovlivňujícím pohybovou aktivitu, jejím benefitům v tomto věku a prostředkům, kterými je možno pohybovou aktivitu objektivizovat. Výzkumná část je zaměřena na jednu konkrétní lesní mateřskou školu. Pro objektivizování pohybové aktivity byl zvolen krokoměr. Výsledky ukázaly, že děti v lesní mateřské škole udělají více kroků během pobytu ve školce i celkově za den, než děti v běžných mateřských školách. Odpoledne po odchodu ze školky jsou naopak aktivnější děti z běžných mateřských škol. Nejmarkantnější rozdíl v úrovni pohybové aktivity mezi oběma skupina dětí se ukázal při jejich pobytu v předškolním zařízení. Z hlediska dostatečného množství pohybové aktivity by proto lesní školka mohla být dobrou alternativou předškolního vzdělávání.
The aim of the work was to objectively examine the physical activity of children in two different types of preschools, in forest kindergarten and common kindergartens. The theoretical part deals with the characteristic of movement in the preschool children, with factors influencing physical activity, the benefits for this age and the means for measuring objectively physical activity. Research is focused on one particular forest kindergarten. Pedometer was elected for measuring the examined physical activity. According to the results children in the forest kindergarten make more steps during their stay in school as well as overall per day than children in regular kindergartens. Conversely in the afternoon after leaving the nursery they are less active than the children from regular kindergartens. The most prominent difference in the level of physical activity between the two groups of children showed during their stay in pre-school facilities. Forest nursery could be a good alternative to preschool education in terms of sufficient physical activity.