Obraz jako fenomén
The Picture as a Phenomenon
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4670Identifiers
Study Information System: 21665
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Cikánová, Karla
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Czech - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V praktické části představuji vlastní tvorbu, skrze niž nahlížím fenomén obrazu. Ukazuji tak na fenomenalitu obrazu prostřednictvím obrazů jednoho konkrétního člověka. Předvádím osobní pojetí tématu, ve kterém obraz chápu jako viděné, které stojí na začátku tvorby a může potom být zobrazením zachyceno. Východiskem práce se stala praktická část, která následně přechází v část teoretickou, ve které vlastní tvorbu dávám do souvislostí s umělci českého výtvarného umění, u kterých hledám podobnosti. Následně směřuji k výuce výtvarné výchovy. Důležitým záměrem diplomové práce je tedy nejen pohled do mé tvorby, vlastní sebereflexe a hledání vazeb na výtvarné umění, ale i pokus o využití mé inspirace ve výuce výtvarné výchovy. Možnosti využití vlastní inspirace a výtvarné práce v přístupu k výuce, ověřují výtvarné náměty realizované se žáky střední školy. Klíčová slova: obraz, vizualita, umění, příroda, pohyb, linie, kresba, záznam, tvůrčí proces, sdělení, výtvarné prostředky, výchova
My thesis consists of three parts: the practical, the theoretical and the didactic part. In the practical part I represent my own work, which examines the phenomenon of the pictures using pictures of one persone. By other words I represent my personal conception. I unrestand picture as something that stands at the begining of the work and can be expresed by depiction. The practical part became the starting point for the following parts. In the theoretical part I look for connections between my Picture and Pictures of the Czech artists. By other words I look for some resemblance between them. The third part deals with my pedagogical activities. An important intention of my thesis is not only the view of my work, or my own self-reflection and a way of searching for relations to the art. But especially the afford to use my inspiration in the pedagogical activitiy. I verify the possibility of using my own inspiration at school with the students of secondary schools. The key words: picture, visualization, art, nature, movement, line, drawing, transcript, creative proces, communication, education