Problém hledání optimální cesty v dopravních sítích při vícekriteriální metrice
The optimal route search under several criteria
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4739Identifiers
Study Information System: 42854
Collections
- Kvalifikační práce [11241]
Author
Advisor
Referee
Kolman, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Software systems
Department
Department of Applied Mathematics
Date of defense
22. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
V práci jsou popsány základní metody hledání optimální cesty v grafech se zaměřením na některé specifické vlastnosti dopravních sítí, zmíněny jsou existující postupy, které se jejich řešením zabývají. Je navržena nelineární cenová funkce, díky níž lze zohledňovat uživatelské preference jednotlivých kritérií cesty (délka, čas, cena, apod.). Nabídnuty jsou i potřebné modifikace vyhledávacích algoritmů. Je popsána metoda pro zohlednění dopravních manévrů libovolné délky, jež zvětšují množinu uzlů i hran grafu úměrně k počtu hran v množině manévrů. Prezentována je i obecná metoda eliminace množství hran, jež je nutné zahrnout do výpočtu optimální cesty mezi množinami uzlů v grafu. K tomu je využito předpočítaných množin hran. Výstupem předkládané diplomové práce jsou tři metody řešící specifické aspekty vyhledávání optimální cesty v dopravní síti. Zatímco při praktickém použití první z těchto metod se vyskytují omezení velikosti zpracovatelných dat, další dvě metody tvoří základ komerčního navigačního systému. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Common methods of optimal route search are described in the thesis. Also, existing procedures used in problematics of transportation networks are mentioned. A nonlinear price function is proposed, which enables the user to specify their own preferences of any criteria (length, time, cost, etc.). Moreover, necessary modifications of common optimal route searching algorithms are presented. A method for propagation of maneouvres of arbitrary length into the transportation network is shown. This method enlarges nodes and vertices sets by amount linearly proportional to number of nodes involved in maneouvre set. Also, a general method diminishing the number of edges, which have to be encountered during optimal raute search process, is proposed. Precalculated edges sets are used to gain this goal. Proposed thesis contains three methods solving specific aspects of optimal route search in transportation networks. While the first method, when applied in practice, can bring limitations of processable data size, the other two procedures forrn the basis of a navigation system. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)