Integrace dětí a mládeže s mentálním postižením v rámci volnočasových aktivit se zaměřením na skautský oddíl
Integration of Children and Youth with Mental Disabilities within the framework of Free-time Activities with a special view to the Scouting Movement
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4798Identifiers
Study Information System: 20959
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Strnadová, Iva
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tématem této práce je integrace dětí s mentálním postižením ve volném čase, konkrétně začlenění do skautského oddílu. Cílem je ukázat jednu z možností trávení volného času dětí s postižením v prostředí intaktních vrstevníků. Teoretická část je věnována vymezení pojmů integrace a volný čas, jejich základním charakteristikám a přístupům. Další náplní této části je také krátké shrnutí problematiky mentální retardace se zaměřením na Downův syndrom a autismus vztahující se k uvedeným případům v praktické části. V empirické části jsou prezentovány výsledky orientačního dotazníkového průzkumu mezi skautskými vůdci týkající se přístupu k integraci, jejich zkušeností a praktických možností. Dále pak případová studie dvou skautských oddílů, do kterých jsou začleněny děti s mentálním postižením.Informace získané hlavně v praktické části by měly přispět ke zlepšení možností integrace dětí s postižením v době volného času.
Thema of this thesis is integration of childrens with mental handicap into their leisure time. Especially it is focused to their integration into the scout group. The goal is to show one of the possibilities how childrens with mental handicap can spent their leisure time in the environment of intact peers. In theoretical section is definition of terms like integration and leisure time, their basic description and approach. In following section is short summary of question about mental retardation. It is focused on Down syndrom and autism. These questions are related to cases in practical section. Empirie section is presenting results of survey which was applied to scout leaders. This survey is about approach to integration, their experiences and practical options. Thesis continue with case study of two scout departments where were implemented two childrens with mental handicap. Information, especially from practical section, should help to improve possibilities of integration childrens with handicap into their leisure time.