Prevence specifických poruch učení u dětí s odkladem školní docházky
The Prevention of Specific Breakdowns in the Learning of Children with Interruptions in School Attendance
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4832Identifiers
Study Information System: 20795
Collections
- Kvalifikační práce [19158]
Author
Advisor
Referee
Kropáčková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Školní neúspěchy dětí patří mezi základní témata pedagogické a psychologické literatury. Odborníci si uvědomují, že náprava poruch učení se nemůže orientovat jen na jejich projevy, ale že je nutno sledovat vzdělávání dítěte celostně a ve všech souvislostech. Všechny příznaky poruch učení způsobují selhání žáka a promítají se do jeho školní práce. Znemožňují mu porozumět pokynům učitele, plnit běžné úkoly, pracovat v přiměřeném tempu. Neúspěchy ve školní práci se pak dále promítají do psychiky dítěte, ovlivňují jeho sebepojetí, mohou vyvolávat pocity strachu a nechuti ke školní práci. Poruchy učení ovlivňují i situaci v rodině dítěte. Je zřejmé, že nej lepší nápravou specifických poruch učení je těmto poruchám předcházet, a proto se výzkumy v poslední době se věnují prevenci poruch učení již v předškolním věku. V tomto věku lze eliminovat jednotlivé deficity ve vývoji dítěte, které by mohly znamenat vznik poruch učení po nástupu do školy. Znalost příznaků poruch učení a jejich náprava by se měla dostat do stále širšího povědomí pedagogů i rodičů. Učitelé a rodiče, kteří jsou dostatečně poučeni o problému, jeho podstatě a celkové prognóze, přistupují daleko aktivněji k nápravě potíží u dítěte. Moje práce se zaměřuje na možnosti prevence poruch učení v předškolním věku. Měla by být motivací přístupu k dětem po...
Children's school failures is one of the basic themes of pedagogical and psychological literatuře. Experts realize that remedy of learning faults cannot be oriented only at their expression, but that is necessary to watch chilďs education in the whole and in complexity of the problém. All the signs of the learning failures evoke no success in the pupil and they will project in his school work. They disable him to understand teacheťs instructions, to do ordinary tasks and to work in optimal rate. Unsuccess in the school work project on to chilďs psyche, influence his self-regard, they can evoke feelings of fear and aversion to the school work. Failures in learning influence even the situation in the family of the child. Iťs obvious, that the best remedy of the specifíc learning disability is to prevent them and so the research is recently aiming on the prevention the learning failures in the pre-school age. In this age can be eliminated particular deficits in the evolution of the child, which could be a sign of the start of the learning failure after entering the school. The Knowledge of learning failures' signs and their remedy should come to awareness of the teachers and parents. Teachers and parents who are sufficiently informed about the problém, its matter and the whole prognosis, access the problém...