Tingatinga: kooperativ nebo rodina?
Tingatinga: cooperative or family?
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48599Identifiers
Study Information System: 88245
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Mildnerová, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
General Anthropology
Department
Department of General Anthropology
Date of defense
8. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Tingatinga, turistické umění etnické umění, antropologie turismu, kooperativ, Tanzanie, komercionalizaceKeywords (English)
Tingatinga, touristic art, ethnic art, anthropology of tourims, cooperative, Tanzania, commercionalizationDiplomová práce se zabývá Tingatinga malíři v Tanzanii, konkrétně sdružením Tingatinga Arts Cooperative Society. Tingatinga jako umělecký styl vychází z motivů africké přírody a života lidí v Tanzanii. Některé obrazy tematicky znázorňují praktiky šamanů a souboje démonů. Malíři pracující v této organizaci podléhají jak pravidlům kooperativu, tak i rodinné hierarchii zejména proto, že je tato organizace založena především na rodinných vazbách. Cílem práce je zjistit, jaký typ instituce převládá a na jakých principech kooperativ funguje. Dále je zajímavé, jak ovlivňuje hierarchii v rámci kooperativu příbuzenství se zakladatelem uměleckého stylu. Jelikož se jedná o turistické umění, práce je založena na teorii k antropologii turismu. Některé přístupy se dají uplatnit na studii tingatinga malířů a jiným naopak překvapivě odporuje. Otázkou také je, zda jsou malíři ve vztahu k turistům ovlivněni procesem akulturace. Umění i malíři jsou ovlivněni procesem komercionalizace etnického umění a práce se snaží zachytit tento dynamický proces a vliv turistů na jeho utváření.
The topic of the diploma thesis are the tingatinga painters in Tangatinga Arts Cooperative Society in Tanzania. The tingatinga art is based on the motive of the African nature and on the lives of the people in Tanzania. These painters accept both the rules of the cooperative as well as the hierarchy of a family, because this organization is based primarily on the family interconnections. The goal of the thesis is to find which institution type is the dominant one and the principles of how cooperative operates. The relationship with the founder of this art style is also interesting. The thesis is based on the anthropology of tourism because it deals with a touristic art. Some of the approaches can be applied to the study of tingatinga painters but some of them are in contrast. Another question is whether the relation between the painters and the tourists is influenced by the process of acculturation. The art and the painters are influenced with the commercialization process and this thesis tries to capture this dynamic process and the influence of tourists on its creating.