Antifonář sedlecký a česká malba 13. století
Anthiphonary of Sedlec and Czech painting of the 13th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/48870Identifiers
Study Information System: 75446
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Ottová, Michaela
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kniţní malba, miniatura, iniciála, Tři Marie u hrobu, ornamentika, 13. stoletíKeywords (English)
book painting, miniature, initial letter, Women at the Sepulcher, 13th centuryMalířská výzdoba rukopisu Antifonáře sedleckého (Praha, NK ČR, XIII A 6) je významným dokladem vývoje malířství ve střední Evropě ve zlomovém období vývoje od pozdně románské ke gotické kultuře. Záměrem této práce je předložit důkladný uměleckohistorický rozbor rukopisu Antifonáře sedleckého, uloženého v Národní knihovně České republiky v Praze pod signaturou XIII A 6. Základní metodou této práce je důsledný rozbor výzdoby rukopisu z hlediska celkového systému rozvrhu výzdoby i z hlediska typologie jednotlivých motivů ornamentiky. Z dalších metod jsou využívány zejména formální analýza, komparace na typologickém základě a ikonografická analýza. Podrobněji jsou probírány spojitosti s rukopisem Mater verborum (Praha, KNM, X A 11), s Wolfenbüttelským náčrtníkem a jinými časově příbuznými díly. Na základě těchto srovnání, lze dojít k závěru, že malíř Antifonáře sedleckého byl s největší pravděpodobností ovlivněn byzantským, benátským a německým malířstvím. Antifonář sedlecký představuje významné, dalo by se říci, že i klíčové dílo ve středoevropském kontextu vývoje malířství 13. století. Klíčová slova knižní malba, miniatura, iniciála, Tři Marie u hrobu, ornamentika, 13. století
Painting decorations of the Sedlec Antiphonary manuscript (Prague, NK ČR, XIII A 6) serve as significant evidence for art painting development in Central Europe during the cultural changes, when Late Romanesque style evolved into Gothic. The aim of the thesis is to submit profound art-historical analysis of the Sedlec Antiphonary manuscript, which is stored in National Library of the Czech Republic in Prague, call number XIII A 6. The main method of this work is the careful study of painting decorations in the manuscript, in terms of both analysing their layout in general and typology of the single ornament motifs. Among other methods are formal analysis, comparison based on typology and iconography analysis. Similarities of the manuscript and works of the same time of origin, such as Mater verborum manuscript (Prague, KNM, X A 11) or Wolfenbüttel sketch-book , are also taken into consideration. Due to this comparison could be proved that the author of the Sedlec Antiphonary was probably influenced by Byzantine, Venetian and German painting styles. The Sedlec Antiphonary represents an important and practically key work in the context of painting development in the 13th century. Keywords book painting, miniature, initial letter, Women at the Sepulcher, 13th century