MCTS with Information Sharing
MCTS with Information Sharing
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49475Identifiers
Study Information System: 77930
Collections
- Kvalifikační práce [11267]
Author
Advisor
Referee
Majerech, Vladan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Theoretical Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
5. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Herní stromy, Minimax, Monte Carlo stromové vyhledávání, GoKeywords (English)
Game Trees, Minimax, Monte Carlo Tree Search, GoPředstavíme naši výkonnou implementaci algoritmu Monte Carlo stromového vyhledávání (MCTS) pro hraní deskové hry Go: Pachi. Program je založeno na dříve publikovaných algoritmech i našich původních vylepšeních. Následně se zaměříme na zlepšování efektivity prohledávání pomocí sběru informací týkajících se taktických situací a obecného stavu hry z jednotlivých Monte Carlo simulací a jejich sdílení v rámci herního stromu. Navrhneme konkrétní metody takového sdílení --- dynamické komi, měření kritičnosti tahů a mapy svobod --- a předvedeme jejich pozitivní účinek na základě naměřené výkonnosti vůči jiným programům. Na závěr načrtneme několik zajímavých navazujících témat souvisejích s naším výzkumem.
We introduce our competitive implementation of a Monte Carlo Tree Search (MCTS) algorithm for the board game of Go: Pachi. The software is based both on previously published methods and our original improvements. We then focus on improving the tree search performance by collecting information regarding tactical situations and game status from the Monte Carlo simulations and sharing it with and within the game tree. We propose specific methods of such sharing --- dynamic komi, criticality-based biasing, and liberty maps --- and demonstrate their positive effect. based on collected play-testing measurements. We also outline some promising future research directions related to our work.