Trvalé jáhenství jako paradigma církevní diakonie
The permanent diaconate as a paradigm of ecclesiastic services
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4964Identifiers
Study Information System: 14779
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Novotný, Vojtěch
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
Religious Education
Department
Department of Dogmatic and Fundamental Theology
Date of defense
6. 11. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
MUDr. Šourků Jindřich Bakalářská práce: Trvalé jáhenství jako paradigma církevní služby Vedoucí práce: ThLic. P. V. Kohut. Ocd. RESUMÉ Trvalé jáhenství, které na Západě vymizelo na téměř tisíc let, bylo obnoveno Druhým vatikánským koncilem, konaným v letech 1962-1965. Jde o sborovou svátost, udělovanou ženatým i svobodným mužům. V současnosti vedle sebe existuje dvojí diakonát, trvalý a přechodný. Souvisí to s dosud používaným lineárním modelem sborové svátosti. Mnohem lépe by však sborovou svátost vyjádřil model pyramidální, který teologicky věrněji ukazuje plnost kněžství episkopátu, na němž diakonát a presbyterát, každý svým specifickým způsobem, participuje. Centrum diakonátu je konání "in persona Christi-Servi", což má být také ústřední stavebním prvkem jáhnovy spirituality. Následuje Krista-Služebníka, který nepřišel, aby si nechal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život za všechny. Jáhen má být nositelem Ducha služby a v ostatních křesťanech jej probouzet.
Anotation THE PERMANENT DIACONATE AS A PARADIGM OF ECCLESIASTIC SERVICES The Permanent diaconate, that have on the west extinction to practically for a thousand years, was restoration on the Second Vaticans council, practised on the years 1962-1965. It is the congregational sacrament, that can to give away to the married and the single man. In the present-day side by side there has been double diaconate, permanent and transient. That be related to yet used linear model congregational sacraments. Much better is the pyramidal model for to express congregational sacrament, which theological faithful shows the plentitude of the priesthood episcopacy, whereon the diaconate and the presbyter every one his specific way participate. The centre of diaconate is the action "in personnel Christi-Servi",which about to be also central structural member of the deacon's spirituality. He succeed Christ - Servant, which did not come be served but to serve, and to give his life as a ransom for many. Deacon has be bearer of the Spirit services and in others Christian he has to wake up that Spirit.