Ikonografické motivy v díle Františka Bílka
Iconographic motifs in František Bílek's work
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/49854Identifiers
Study Information System: 90783
Collections
- Kvalifikační práce [2256]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Eva
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
6. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
František Bílek, ikonografie, symbolismus, Kristus, Panna Marie, Starý zákon, člověk, strom, husitstvíKeywords (English)
František Bílek, iconography, symbolism, Christ, Virgin Mary, Old Testament, human, tree, HussitesKamila Matějková: Ikonografické motivy v díle Františka Bílka Abstrakt Bakalářská práce přibližuje dílo Františka Bílka z ikonografického hlediska. Rozděluje Bílkovu tvorbu do tematických skupin podle základních ikonografických motivů a pokouší se určit, z čeho jejich autor vycházel. Nejprve je v práci nastíněna situace českého umění kolem roku 1900 a místo, které v něm František Bílek zaujímal. Poté je věnována pozornost Bílkovu vztahu k umění a jeho osobitému spirituálnímu pojetí. Dále jsou sledovány Bílkovy výtvarné prostředky. Hlavní část práce je zaměřena na rozbor jednotlivých ikonografických námětů, které se v díle Františka Bílka vyskytují. Postupně je tak sledován motiv Krista, motiv Panny Marie, starozákonní motivy, motiv člověka, motiv stromu, dále pak národní témata (husitství, Jednota bratrská). V závěru práce je věnována pozornost tématům, která jsou ovlivněna literárním dílem Otokara Březiny.
Kamila Matějková: Ikonografické motivy v díle Františka Bílka Abstract The bachelor thesis "Iconographic motifs in the František Bílek's work" is dealing with František Bílek's work, from the iconographical point of view in particular. It divides Bílek's work into thematic groups according to the basic iconographic motifs and attempts to determine from what the author is based. First, the situation of Czech art at the end of 19th and at the beginning of the 20th century and the place of František Bílek's work in that environment is outlined. After that, the attention is focused on Bílek's relationship to art and his individual spiritual conception. Further Bílek's artistic means are explored. The main part of the thesis is focused on the analysis of particular iconographic themes which are present in František Bílek's work. The motif of Christ, the motif of the Virgin Mary, Old Testament motifs, human motive, tree motive and national themes (Hussites, the Unity of the Brethren) are gradually followed. At the end of this work the attention is paid to motifs which are influenced by Otokar Březina's literary work.