Aplikace MCTS na hru Quoridor
Application of MCTS to the game Quoridor
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/50262Identifiers
Study Information System: 78134
Collections
- Kvalifikační práce [11267]
Author
Advisor
Referee
Majerech, Vladan
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Theoretical Computer Science and Mathematical Logic
Date of defense
7. 9. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Monte Carlo Tree Search, Quoridor, UCTKeywords (English)
Monte Carlo Tree Search, Quoridor, UCTMonte Carlo Tree Search je relativně novou technikou prohledávání stromu navrženou pro počítačového hráče v hrách, které mají příliš velký stavový prostor na to, aby šel efektivně prohledávat deterministickým algoritmem. MCTS v základní verzi poskytuje jednoduchý způsob ohodnocování pozic bez jakýchkoliv doménově specificikých znalostí. MCTS byl již aplikován v mnoha variantách pro počítačové Go, jeho použití na ostatní hry však dosud není zdaleka tak hluboce prozkoumáno. Tato práce se zabývá možností použití MCTS na jednu konkrétní hru, a to Quridor.
Monte Carlo Tree Search is quite a new technique for searching a tree developed for a computer player in games, that have too large state space to be effectively searched by an deterministic algorithm. MCTS in its basic version offers a simple way to evaluate positions without any domain specific knowledge. MCTS was already applied in many variants for computer Go, however its usage for other games has not been nearly as deep studied. This work deals with the option of using MCTS on a particular game called Quoridor.