Vánoční hry pro děti a mládež v ČCE
Christmas dramas for children and teenagers in ČCE
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51470Identifiers
Study Information System: 117309
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Landová, Tabita
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Protestant Theology
Department
Department of Practical Theology
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
divadelní hra, mládež, vánoce, autor, pedagogikaZáměrem mé diplomové práce Vánoční hry pro děti a mládež v ČCE je zjistit, zda autoři vánočních divadelních her v ČCE pracují s těmito hrami jako s platnými součástmi katechetické práce s dětmi a mládeží. Rozhodla jsem se proto provést analýzu několika textů vánočních divadelních her, které jsou v církvi volně k dispozici. V první kapitole se zabývám vztahem dětí k práci na divadelních hrách a jejími přínosy. Ve druhé kapitole se zabývám teorií psaní divadelních her pro děti a mládež. Ve třetí kapitole se zabývám rozborem biblických textů Mt 1,18-2,23 a Lk 1,5-2,40, které díky své narativnosti často slouží za předlohy vánočních divadelních her. Ve čtvrté kapitole analyzuji tři vánoční hry napsané členy ČCE pro sbory ČCE. Důraz kladu hlavně na teologickou a pedagogickou analýzu. Závěr, který plyne z analýz je, že autoři vánočních divadelních her v ČCE s nimi nepočítají jako s platnou součástí katechetické práce. Klíčová slova Divadelní hra, děti, mládež, Vánoce, věk, autor, zvěst, rozumění, pedagogický, teologický.
The purpose of my diploma thesis Christmas dramas for children and teenagers in ČCE is to find out if authors of Christmas dramas in ČCE work with them as valid parts of catechetical work with children and teenagers. I decided to make analysis of some texts of Christmas theater plays, which are freely distributed in the church. First chapter tries to analyze how children relate to the work on a drama and what are the benefits of this work. Second chapter deals with theory of writing dramas for children and teenagers. Chapter three deals with analysis of two biblical texts Matt 1:18-2:23 and Luke 1:5-2:40 because they are often used as a source for Christmas dramas. Chapter four deals with analysis of three Christmas plays written by members of ČCE for congregations of ČCE. The emphasis is mainly on theological and pedagogical analysis. The conclusion of my analysis is that authors of Christmas dramas in ČCE do not work with them as valid parts of catechetical work. Key words Theatre play, children, teenagers, Christmas, age, author, message, understanding, pedagogical, theological.