Výchova a vzdělání v hnutí Haré Kršna
Education in the Hare Krishna movement
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51482Identifikátory
SIS: 125268
Kolekce
- Kvalifikační práce [2754]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Váňová, Miroslava
Fakulta / součást
Husitská teologická fakulta
Obor
Učitelství náboženství, etiky a filozofie
Katedra / ústav / klinika
HTF - Katedra religionistiky
Datum obhajoby
11. 9. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Guru, gurukula, hnutí Haré Kršna, ISKCON, Kršnův dvůr, Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny, Prabhupáda, Rochford, výchova, vzděláníKlíčová slova (anglicky)
Guru, gurukula, education, ISKCON, Krishna΄s court, Prabhupada, Rochford, The Hare Krishna movement, The International Society for Krishna Consciousness, trainingDiplomová práce s názvem Výchova a vzdělání v hnutí Haré Kršna si klade za cíl především shromáždit informace o smyslu, principech a způsobech výchovy a vzdělávání v gurukulách Mezinárodní společnosti pro vědomí Kršny (angl. zkr. ISKCON) v zahraničí a otevřít zkoumání problematiky vzdělávání v českém hnutí Haré Kršna. V textu jsou nejprve popsána východiska a teoretické pojetí výchovy v hnutí a jeho srovnání s původním způsobem vzdělávání višnuistické tradice. Dále se práce věnuje konkrétnímu historickému vývoji a podobě vzdělávání v gurukulách ISKCON, problematice zneužívání dětí a přináší dostupné informace o současném stavu gurukulského vzdělávání ve světě. Poslední část práce je věnována projektu Gurukula Kršnův dvůr v České republice a rekonstrukci neúspěšné snahy českých oddaných o její zařazení do sítě škol a školských zařízení Ministerstva školství, mláděže a tělovýchovy České republiky v letech 1995-1997 na základě dosud nepublikovaných archivních materiálů. Klíčová slova Guru, gurukula, hnutí Haré Kršna, ISKCON, Kršnův dvůr, Mezinárodní společnost pro vědomí Kršny, Prabhupáda, Rochford, výchova, vzdělání
The thesis called Education in the Hare Krishna movement aims primarily to gather information about the purpose, principles and methods of education in gurukulas of International Society for Krishna Consciousness (ISKCON) abroad and open research problems of education in Czech Hare Krishna movement. At first the text describes the background and theoretical concepts of education in the movement and its comparison with the original method of education vaisnava tradition. Further, the text describes a specific historical development and education form of ISKCON΄s gurukulas, the issue of child abuse and provides available information about the current form of education in the world gurukulas. The last part is focused on the project Gurukula Krishna΄s court in Czech Republic and reconstruction of failed efforts of Czech devotees dedicated to its inclusion in the network of schools and educational institutions of the Ministry of Education, Youth and Sports of the Czech Republic in the period 1995-1997 on the basis of unpublished archival materials. Key words Guru, gurukula, education, ISKCON, Krishna΄s court, Prabhupada, Rochford, The Hare Krishna movement, The International Society for Krishna Consciousness, training