Povědomí žáků o civilizačních chorobách na ZŠ a SŠ
Knowledge about non-communicable diseases among students of basic and grammar schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/51794Identifiers
Study Information System: 124879
Collections
- Kvalifikační práce [20296]
Author
Advisor
Referee
Ehler, Edvard
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Diplomová práce zkoumá problematiku výuky civilizačních chorob na českých školách z různých pohledů. Dotazníkovým šetřením byly zjišťovány názory a postoje učitelů k výuce tohoto tématu na základních školách a gymnáziích, a spokojenost budoucích učitelů s kvalitou přípravy v oblasti civilizačních chorob na vysokých školách. Pomocí testů byly posuzovány a porovnávány znalosti a vědomosti o těchto chorobách u žáků základního vzdělávání a gymnázií a rovněž u studentů vysokých škol. Práce se dále zabývá zhodnocením začlenění tohoto tématu do současných učebnic pro základní školy a gymnázia a jeho zařazením do školních vzdělávacích programů u různých škol. Součástí této práce jsou také vlastní navržené materiály, které by měly sloužit k podpoře výuky tématu civilizační choroby. Klíčová slova: civilizační choroby, výchova ke zdraví, ŠVP, dotazník, test, učebnice
The thesis examines the questions of teaching about non-communicable diseases in Czech schools from different perspectives. Questionnaire was used to analyse opinions and attitudes of teachers to teach about this subject at basic and grammar schools, and satisfaction of future teachers with the quality training about non-communicable diseases at universities. Tests were used to assessed and compared the knowledge of these diseases among pupils of basic and grammar schools as well as among university students. The thesis also focuses on evaluating of incorporation of the topic into the current textbooks for basic and secondary schools and at inclusion the topic in school curricula at different schools. Part of this work are also materials for pupils that should serve to support the teaching about non-communicable diseases. Key words: non-communicable diseases, health education, school curriculum, questionnaire, test, textbook