Půdy labské nivy: Dynamika změn vývoje aluviálních půd Labe na vybraných profilech v průběhu 100 let.
Soils of Elbe floodplain. A dynamics of changes of development of alluvial soils at selected profiles in over 100 years.
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52113Identifiers
Study Information System: 100753
Collections
- Kvalifikační práce [20097]
Author
Advisor
Referee
Chuman, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Physical Geography and Geoecology
Department
Department of Physical Geography and Geoecology
Date of defense
19. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
niva, půda, pedologie, splavnění Labe, Kostelec nad LabemKeywords (English)
floodplain, soil, soil science, Elbe canalisation, Kostelec nad LabemTato magisterská práce se zabývá půdami labské nivy. Obsahuje základní informace o vývoji labské nivy se zřetelem na oblast středního toku Labe. Jejím cílem je zachycení vývoje nivy v zájmovém území mj. za pomoci popisu a porovnání půd na vybraných transektech v okolí Kostelce nad Labem ve dvou různých časových obdobích. Za tímto účelem bylo vybráno několik transektů z fragmentů historické dokumentace vypracované při příležitosti příprav splavnění Labe, které byly analyzovány. Dále bylo v roce 2013 provedeno terénní šetření na identických transektech. Získané informace byly následně porovnány a vyhodnoceny
The thesis deals with soils of the middle Elbe floodplain. Basic information about the development of Elbe floodplain is focused on the middle Elbe region. The aim of the thesis is to capture the floodplain development in the area of interest, including the description and comparison of soils at different transects in surroundings of Kostelec nad Labem. For this purpose several transects from the historical Elbe canalisation documentation were chosen. Additional to this, small soil survey was carried out at identical locations in 2013. Obtained information was confronted and evaluated.