Mediální obraz Vietnamu v tištěných médiích
Media image of Vietnam in printed media
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52203Identifiers
Study Information System: 125886
Collections
- Kvalifikační práce [18343]
Author
Advisor
Referee
Wolák, Radim
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Journalism
Department
Department of Media Studies
Date of defense
27. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vietnam, mediální obraz, český denní tisk, účinky médií, kvantitativní analýza, kvalitativní analýzaKeywords (English)
Vietnam, media image, Czech daily press, media effects, quantitative analysis, qualitative analysisTato diplomová práce se zabývá mediálním pokrytím Vietnamské socialistické republiky v roce 2012 ve čtyřech českých celostátních denících, jimiž jsou Lidové noviny, Haló noviny, Hospodářské noviny a Právo. S využitím kvantitativní a kvalitativní metody analyzuje 358 příspěvků, které se napříč deníky v průběhu roku 2012 objevily. Práce se skládá z teoretické a výzkumné části. V teoretické části jsou popsány soudobé dějiny Vietnamu a historie česko- vietnamských vztahů. Dále jsou objasněny základní mediální teorie týkající se utváření mediálního obrazu v tisku. Výzkumná část kvantitativní analýzy zodpovídá výzkumné otázky, které byly za účelem sepsání této práce stanoveny. S využitím grafů a tabulek nastiňuje frekventovanost tématu během roku, témata obvykle spojovaná s touto zemí, výskyt slova Vietnam v titulcích článků či počet článků, jejichž hlavním tématem je Vietnam. Výsledky kvalitativní části pak ukazují, jaké charakteristiky bývají Vietnamu v českém denním tisku připisovány.
This diploma thesis concentrates on the media coverage of Vietnam in 2012, particularly in four Czech newspapers. Applying qualitative and quantitative method, it analyzes 358 articles, which appeared throughout the selected newspapers in 2012. This paper is divided into two parts, a theoretical and a practical one. The theoretical part describes Vietnam in the 20th century, the history of Czech-Vietnamese relations as well as the main media concepts that help to create a media image. The practical part of the quantitative method answers the research questions, which have been put forward at the beginning of the research. The data, such as the frequency of the topic during the year, topics that are usually connected with Vietnam, occurrence of the word Vietnam in headline and the amount of articles in which Vietnam is the main topic will be depicted using graphs and tables. The results of the qualitative analysis will then show, which characteristics are attributed to Vietnam in Czech daily press.