Obraz novináře v hollywoodském filmu
The Image ofa Journalist in Hollywood Films
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52234Identifiers
Study Information System: 111733
Collections
- Kvalifikační práce [18343]
Author
Advisor
Referee
Dominik, Šimon
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Film, novinář, postava novináře, Hollywood, stereotypizace, investigativní, celebrity a životní styl, televizní hlasatel, reportérKeywords (English)
Film, journalist, journalist as a film character, Hollywood, stereotyping, investigative, celebrity and lifestyle, anchorman, TV reporterDiplomová práce Obraz novináře v hollywoodském filmu si klade za cíl prostřednictvím kvalitativní a komparativní analýzy interpretovat zachycení postav novinářů v hollywoodských filmech mezi lety 1997 a 2007. Analýza je provedena na základě třinácti filmových snímků z daného období, ve kterých se v hlavní roli objevuje postava novináře. Komparace jednotlivých postav je realizována v rámci tří skupin, klasifikovaných podle typu novináře - investigativní žurnalisté, novináři věnující se životnímu stylu a celebritám, televizní hlasatelé a reportéři. Postavy jsou v rámci jednotlivých skupin vzájemně porovnávány z hlediska vzhledových rysů, charakterových vlastností, rodinných a sociálních vztahů, postojů k autoritám, nejznámějších stereotypů a vnímání ostatními postavami. Vyhodnocením výsledků analýzy v závěru práce je potvrzeno, že novinářské stereotypy se ve zkoumaném období příliš neobjevují, protagonisté převážně vykazují prvky pozitivních hrdinů a odlišnosti jednotlivých postav převažují nad podobnostmi.
The objective of this thesis, The Image of a Journalist in Hollywood Film, is to interpret the images of journalists created in Hollywood films in the period from 1997 to 2007 by means of qualitative and comparative analyses. The analysis is carried out based on journalist characters appearing as protagonists in thirteen motion pictures from the given period. The comparison of the characters is executed within three groups, classified according to the type of journalist - investigative journalists, celebrity and lifestyle journalists and television anchormen and reporters. The characters are compared to each other from the point of view of physical appearance, character traits, family and social relations, their attitude towards authorities, the most common stereotypes and other character's perception of them. The summarization and data evaluation of the analysis confirms that journalist stereotypes do not often occur in this period, the protagonists are predominantly portrayed as heroes and that the differences outweigh the similarities.