Mýty české hudební alternativy osmdesátých let
Myths of the czech music alternative in the 1980s
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/52883Identifiers
Study Information System: 80620
Collections
- Kvalifikační práce [6714]
Author
Advisor
Referee
Horský, Jan
Maderová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Humanities
Discipline
-
Department
PhD Anthropology
Date of defense
19. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta humanitních studiíLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Alternativa, mýtus, rock, punk, underground, Jazzová sekce, avantgarda,DIY, Prométheus, Odysseus, Psýché, Hermés, rebel, ztracený rájKeywords (English)
Alternative, myth, rock, punk, underground, Jazz Section, avant-garde,DIY, Prometheus, Odysseus, Psyche, Hermes, rebel, lost paradiseDizertační práce "Mýty české hudební alternativy osmdesátých let" představuje antropologický pohled na fenomén paralelní kultury v limitující situaci. Na základě životopisných vyprávění, doplňujících rozhovorů a dat získaných z jiných typů pramenů jsou konstruovány "mýty" o sedmi významných postavách české alternativní scény. Jde o insiderskou etnomuzikologickou intepretaci, založenou na konceptech mýtu Mircea Eliadeho a Bronislawa Malinowského jako opakujícího se a příkladného vzorce jednání. Popsané osobnosti, Jazzová sekce (Prométheus), Miroslav Wanek ("cesta hrdiny") Karel Babuljak ("hledání ztraceného ráje"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("rebel"), Oldřich Janota (Hermés) a Marka Míková (Psýché), představují některé hlavní trendy tvůrčích procesů české hudební alternativní scény osmdesátých let pomocí mýtu jako metafory. Metafora je zde chápána jednak v pojetí Timothyho Rice, tedy jako organizační princip našeho myšlení, a jednak jako osvětlující obraz.
Dissertation "Myths of the Czech Music Alternative in the 1980s" presents an anthropological view of the phenomenon of a parallel culture in a limiting situation. On the basis of biographical narratives, additional interviews and data gained from other types of sources, "myths" are constructed for seven major figures of the Czech alternative scene. This is an insider's ethnomusicological interpretation, based on Mircea Eliade's and Bronislaw Malinowski's concepts of myth as recurrent and exemplary models of behavior. The described personalities, Jazz Section (Prometheus), Miroslav Wanek ("hero's journey") Karel Babuljak ("search for paradise lost"), Pavel Zajíček (Odysseus), Mikoláš Chadima ("Rebel"), Oldřich Janota (Hermes), and Marka Míková (Psyche), represent some of the main trends in creative processes of the Czech music alternative scene with myth being used as a metaphor. The metaphor is understood here in the terms of Timothy Rice, i.e. as an organization principle of our thinking, as well as an illuminating image.