Předpovídání užívání internetových sociálních sítí na základě užívání jiných médií
Predicting Using of Social Networking Services Based on Using other Media
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/53378Identifikátory
SIS: 123611
Kolekce
- Kvalifikační práce [18343]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nečas, Vlastimil
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
24. 6. 2013
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Nová média, internetové sociální sítě, substituce, užití, gratifikaceKlíčová slova (anglicky)
New media, social networking sites, substitution, uses, gratificationTato práce na základě regresní analýzy a analýzy pomocí teorie gratifikace otevírá na vzorku 146 studentů otázku vztahu mezi užíváním internetových sociálních sítí a jiných médií. Analýza přichází s výsledky v rozporu s teorií tržních příležitostí. Čím širší byla gratifikace poskytovaná internetovými sociálními sítěmi a čím širší jsou jejich gratifikační příležitosti, tím méně byla užívána, případně nebyla užívána více. Dále je také ukázáno, že čím více médií průměrně soupeří s internetovými sociálními sítěmi v různých dimenzích, tím více jsou internetové sociální sítě užívány. Zásadním závěrem této práce je negativní vztah mezi užíváním internetových sociálních sítí a všech ostatních médií, včetně médií tradičních, s výjimkou počítačových her. Negativní vztah byl naměřen oproti očekávání i mezi internetovými sociálními sítěmi a internetovými zpravodajskými servery. Vedle těchto závěrů byly ukázány některé konkrétní zajímavé vztahy mezi užíváním internetových sociálních sítí a osobními charakteristikami jejich uživatelů. Vliv nehraje věk, pohlaví ani studijní průměr. Pozitivní vliv se však prokázal u doby studia a negativní u zaměstnání.
This work based on regression analysis and analysis using uses and gratification theory at the sample of 146 students opens the relationship between the use of online social networks and other media. Analysis comes up with results inconsistent with the theory of niche. The wider are the gratifications provided by online social networks and the wider are their gratification opportunities, the less they were used or not used more. It is also shown that there is a positive relationship between the number of dimension in which the internet social networks compete with other media and a usage of internet social networks. A major conclusion of this work is a negative relationship between the use of online social networks and all other media, including traditional media, with the exception of computer games. A negative relationship against expectations was found between online social networks and online news sites. In addition to these findings some interesting relationships between the use of online social networks and personal characteristics of their users were shown. There is no effect of age, gender or grade point average. Positive effect, however, was found for semester of studies and negative effect of having a job.