M-commerce jako nový fenomén nakupování
M-commerce as a new purchasing phenomenon
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54268Identifiers
Study Information System: 117253
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Consultant
Šlerka, Josef
Referee
Lipková, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
New Media Studies
Department
Institute of Information Studies and Librarianship - New Media Studies
Date of defense
27. 1. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
m-commerce, mobilní zařízení, smartphone, tablet, mobilní platforma, uživatel, Android, iOS, internet, mobilní internet, transakce, mobilní platbaKeywords (English)
m-commerce, mobile device, smartphone, tablet, mobile platform, user, Android, iOS, internet, mobile internet, transaction, mobile payment(česky): Práce se zabývá fenoménem m-commerce. Ve stručné historii je popsán vývoj a zlomové okamžiky pro rozvoj tohoto segmentu a jeho následná adaptace. Dále je pojednáno o typech transakcí, které jsou přes mobilní zařízení realizovány a také o technologiích, které umožnily postupnou proměnu těchto zařízení v multifunkční objekty. Ve čtvrté kapitole se zabývám vyhodnocením praktického výzkumu, který jsem realizovala. Ten byl zaměřen na typologii nákupů, které jsou českými uživateli realizovány přes jejich mobilní zařízení (smartphony a tablety), ve vztahu k mobilní platformě smartphonu, který vlastní.
(in English): Thesis deals with the phenomenon of m-commerce. History section briefly describes the evolution and significant moments for further development of this segment and its subsequent adaptation. It also discusses the types of transactions that are carried out through mobile devices and also about technologies that allow for a gradual transformation of these devices into multifunctional objects. The fourth chapter deals with the evaluation of practical research, which was carried out by me. The research was focused on the typology of purchases that are realized by Czech users through their mobile devices (smartphones and tablets) in relation to mobile smartphone platform, which they own.