Inflation targeting and inflation perceptions: an empirical analysis
Inflační cílování a vnímaná inflace: Empirická analýza
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/54895Identifiers
Study Information System: 123736
Collections
- Kvalifikační práce [18343]
Author
Advisor
Referee
Janský, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
26. 6. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
inflační cílování, vnímaná inflaceKeywords (English)
Inflation Targeting, Inflation PerceptionsV této práci zkoumám vliv zavedení inflačního cílování jako režimu monetární politiky na rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací. Na rozdíl od předchozích výzkumů používám vnímanou inflaci, protože je získávána ze spotřebitelských průzkumů prováděných v jednotlivých zemích Evropské unie na vzorku celé populace, a tudíž mi umožňuje analyzovat efekt zavedení inflačního cílování napříč populací. V práci používám panelová data sestávající z 19 členů Evropské unie a 1 kandidátské země, včetně 7 zemí provádějících inflační cílování. Panel obsahuje měsíční data z období, které začíná lednem 1990 a končí prosincem 2012. Na základě analýzy s použitím modelu fixních efektů se speciálními dummy proměnnými pro zachycení efektu rozdílu v rozdílech jsem zjistila, že v zemích cílujících inflaci je menší rozdíl mezi skutečnou a vnímanou inflací a že po zavedení inflačního cílování dochází k absolutnímu zmenšení tohoto rozdílu. Kromě toho jsou jednotlivé skupiny rozdělené na základě socio- ekonomických charakteristik respondentů spotřebitelských průzkumů zavedením inflačního cílování ovlivněny různým způsobem, ačkoli se velikost rozdílů liší pouze do jisté míry. Klasifikace E31, E52, E58, C23 Klíčová slova inflační cílování, vnímaná inflace, rozdíl v rozdílech, socio-ekonomické charakteristiky E-mail autora...
In this thesis I examine the effect of introduction of inflation targeting as a monetary policy regime on the difference between actual inflation and perceived inflation. Perceived inflation is used in the analysis in contrast with previous research, because inflation perceptions are extracted from consumer surveys conducted in individual European Union countries on the whole population sample and thereby enable me to examine the effect that the introduction of inflation targeting has across the whole population. A panel data set of 19 European Union members and 1 candidate, including 7 inflation targeters, is used in the analysis, with monthly information from the period beginning in January 1990 and ending in December 2012. Based on the analysis using fixed-effects model with specific dummy variables to capture the difference-in-differences element, I find that inflation targeters experience lower differences between actual and perceived inflation and that the difference between actual and perceived inflation decreases after the introduction of inflation targeting. Furthermore, various groups divided according to socio-economic characteristics of the consumer survey respondents tend to be affected in a different way by the introduction of inflation targeting, although to a limited extent. JEL...