Analýza komunikace s klienty v Nízkoprahovém středisku Drop In o.p.s. pomocí konceptů transakční analýzy
Analysis of communication of clients in Low-Treshold center Drop In with transaction analysis approach
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/56804Identifiers
Study Information System: 120127
Collections
- Kvalifikační práce [4585]
Author
Advisor
Referee
Libra, Jiří
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Addictology
Department
Department of Psychiatry First Faculty of Medicine and General University Hospital in Prague
Date of defense
25. 1. 2013
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
transakční analýza - harm reduction - Nízkoprahové středisko Drop In - analýza komunikace - poradenstvíKeywords (English)
transaction analysis - harm reduction - low-treshold center Drop In - communication analysis - counselling4 Abstrakt Cíle výzkumné práce Popsat nejtypičtější komunikační vzorce mezi pracovníky a různými typy klientů v Nízkopra- hovém středisku Drop In o.p.s. pomocí jednotlivých případových studií, následně popsanou komunikaci zanalyzovat pomocí metod a konceptů transakční analýzy a vyvodit doporučení pro efektivnější komunikaci mezi pracovníky a klienty. Práci začlenit formou přílohy Operačního manuálu do interních dokumentů Nízkoprahového střediska Drop In o.p.s. jako vzdělávací dokument, pojednávající o specifitě komunikace, jejích úskalích a obtížnostech, ale i o jejím potenciálu a možnostech, ve výše zmíněném zařízení. Výzkumný soubor Deset jednotlivých kazuistik, prezentovaných formou mnohonásobných případových studií, které reprezentují typy klientů, se kterými pracovníci Nízkoprahového střediska Drop In o.p.s. přicházejí nejčastěji do kontaktu. Konkrétní obsahy jednotlivých případů byly vytvořeny kom- pilací mnoha situací z praxe, tak aby byly co nejvíce signifikantní pro jednotlivé typy klientů. Metody zpracování dat Pomocí transakční analýzy byla analyzována komunikace po obsahové i formální stránce, za pomoci zachycování vzorců ve sledované komunikaci, která byla prezentována pomocí mno- honásobných případových kazuistických studií. Jednotlivé sentence rozepsaných kazuistik byly situačně analyzovány...
5 Abstrakt Objectives of the Paper Description of typical communication patterns amongst employees and different types of clients in Low-threshold Centre Drop In o.p.s. displayed on individual case studies; analysis of sub- sequently recorded communication using the methods and concepts of Transactional Analysis. Recommendations for more effective communication between staff and the clients. Integration of the paper as an annex to the Operational Manual of Low-threshold Centre Drop In o.p.s. as an educational document, examining specificities of communication, its pitfalls and difficulties, including promises and possibilities in the organization. Sample File Ten individual case reports, described in a form of multiple case studies, that represent the kinds of clients with whom staff of Low-threshold Centre Drop In o.p.s. often come into contact. The specific content of each case was shaped by compiling many real-life situations, showing particular clients' position. Data Processing Methods Content and form of communication was analyzed using the methods of Transactional Analy- sis, monitoring specific communication patterns, presented in a form of multiple case studies. Individual case reports were situationally analyzed using Transactional Analysis concepts and data were inserted into spreadsheet. Each...