Vzdělávání osob s mentálním postižením na Olomoucku
Education of Persons with Mental Disabilities In Olomouc Region
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/57538Identifiers
Study Information System: 135592
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Klípová, Eva
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Sufficient
Tato bakalářská práce se nazývá Vzdělávání osob s mentálním postižením na Olomoucku. Hlavním cílem této práce je prozkoumat možnosti vzdělávání pro osoby s mentálním postižením na Olomoucku. Práce je členěna do třech hlavních kapitol. První kapitola je věnována terminologii, která se týká dané problematiky, objevují se zde termíny jako mentální postižení, mentální retardace, její klasifikace, socializace, integrace, inkluze a vyrovnávání příležitostí. Ve druhé kapitole jsou postupně vypsány podmínky v oblasti vzdělávání pro osoby s mentálním postižením platné pro Českou republiku včetně vyjmenování různých typů vzdělávacích zařízení a jejich výhody a nevýhody. Třetí kapitola se věnuje praktické části, jsou zde vymezeny možnosti vzdělání pro osoby s mentálním postižením na Olomoucku, dále jsou zde zkoumány možnosti individuální a skupinové integrace v tomto regionu, a spolupráce jednotlivých škol se speciálně pedagogickým centrem. Také jsou zde vyjmenovány možnosti v oblasti celoživotního vzdělávání pro osoby s mentálním postižením a v závěru pak kazuistika jako konkrétní příklad možného způsobu vzdělání osoby s mentálním postižením
The name of this bachelor thesis is Education of persons with mental disabilities in Olomouc region. It introduces choices of educational sphere for persons with mental disabilities in Olomouc region. The thesis consists of three main chapters. There are several therms regarding to the issue in the first chapter such as mental disabilities, mental retardation and its classification, socialization, integration and equalization of opportunities. The second chapter is concentrated on coniditons in educational sphere for persons with mental disabilities in the Czech republic including listing many types of educational institutions and their pros and cons. The third chapter consists of practical part of this thesis. It is focused on the educational sphere for persons with mental disabilities in Olomouc region, chances of individual and group integration in this region, and cooperation between schools and special-pedagogical centre. There are also named posibilities of lifelong education for persons with mental disabilities and at the end, there is a casuistry as the example of possible ways of education for persons with mental disabilities.