Aurelius Augustinus jako pedagog a vychovatel
Aurelius Augustinus as a Teacher and Educator
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/58708Identifiers
Study Information System: 135620
Collections
- Kvalifikační práce [1555]
Author
Advisor
Referee
Martinek, Michael
Faculty / Institute
Protestant Theological Faculty
Discipline
Pastoral and Social Work
Department
Jabok
Date of defense
9. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Evangelická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Práce představuje pedagogicko-výchovný přístup jednoho z historicky významných církevních otců Aurelia Augustina za použití a studia jeho vlastních spisů, dostupných v českém jazyce. V úvodu je vytyčen důvod, směr a cíl práce. Po krátkém představení životních událostí z cizojazyčné literatury, vydané pro vnitřní účely řeholního řádu sv. Augustina, se navazující nosná kapitola zabývá rozborem díla Křesťanská vzdělanost. Po ní následují obdobné kapitoly: Katechetické spisy, O učiteli a tento výběr z knižních zdrojů zakončuje spis O pořádku. Na základě takto vybraných poznatků pro účel pedagogiky, vzdělávání a výchovy shrnuji veškeré získané informace do kapitoly nazvané Augustinův odkaz. Závěrečná část této bakalářské práce se věnuje na hodně obecné a subjektivní rovině otázce ohledně přínosu tohoto alternativního konceptu pedagogiky podle Aurelia Augustina pro dnešní český vzdělávací systém Jako inspirace je na úplný závěr zmíněna vlastní zkušenost ze zúčastněného pozorování ve Škole svatého Augustina v Praze.
The work presents pedagogical-educational approach of one of the most historically significant fathers of the Catholic Church Aurelius Augustinus. The bachelor thesis is based on his own writings which are available in Czech language. The introduction sets the direction and goal of the work as well as the reason why this work was written. After a brief presentation of the life events referenced in foreign literature published for the use within the religious Order of St. Augustine, the bachelor thesis focuses on Augustin's work - Christian Teaching. The approach to the following works: On Christian Doctrine, The Teacher and On Order is similar as in the previous chapter. The conclusion of all the findings for purpose of pedagogy within Augustin's works is listed in the chapter called Augustine's legacy. The final part of this bachelor thesis focuses on the question about the benefit of alternative concept of pedagogy by Aurelius Augustinus for today's Czech educational system, though only on a very general and subjective level. For inspiration the bachelor thesis mentions my own experience of participative observation at the school of St. Augustine in Prague.