Dopad apraxie na výkon aktivit všedního dne u pacientů po poškození mozku - možnosti objektivního hodnocení
The impact of apraxia on the performance of everyday activities in patients after brain damage - options of objective assessments
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59118Identifiers
Study Information System: 114843
Collections
- Kvalifikační práce [4504]
Author
Advisor
Referee
Krivošíková, Mária
Faculty / Institute
First Faculty of Medicine
Discipline
Occupational therapy
Department
Department of Rehabilitation Medicine First Faculty of Medicine and General University Hospital
Date of defense
5. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova. 1. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
BAKALÁŘSKÉ PRÁCE Jméno: Veronika Krejčová Vedoucí práce: Bc. Olga Nováková M.Sc Název bakalářské práce: Dopad apraxie na výkon aktivit všedního dne u pacientů po poškození mozku - možnosti objektivního hodnocení The impact of apraxia on the performance of everyday activities in patients after brain damage - options of objective assessments Abstrakt bakalářské práce: Tato bakalářská práce se zabývá možnostmi objektivního hodnocení apraxie. Díky objektivnímu hodnocení můžeme poté zjistit dopad apraxie na výkon aktivit pacientů. Hlavním cílem je vyhledání hodnotících instrumentů. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. Teoretická část se okrajově věnuje problematice poškození mozku. V dalších kapitolách je popsána apraxie, její definice, rozdělení. Dále jsou zde popsány konkrétní testy, sloužící k hodnocení apraxie. Praktická část je založena na podrobném popisu jednoho z testů, konkrétně Naturalistic action testu. Klíčová slova: Poškození mozku, ideatorní apraxie, ideomotorická apraxie, hodnocení apraxie, standardizované testové metody pro hodnocení apraxie, naturalistic action test
Bachelor's dissertation Abstract: The focus of this Bachelor's dissertation is on the options of objective assessments of apraxia. With the objektive assessments can we determine the impal of apraxia. The main focus of this dissertation is find options of objective assessments of apraxia. This dissertation includes theoretical and practical section. The theoretical section focuses on the basic information about brain damage. Further chapters of the theoretical section describe the apraxia, its definition and classification. There are also described specific tests for apraxia. The practical section is based on the detailed description of one of the tests - Naturalistic action test. Key words: Brain damage, ideational apraxia, ideomotor apraxia, measuring apraxia, standardized testing methods of apraxia, naturalistic action test