Odměny a tresty u dětí předškolního věku v rodinné výchově
Reward and punishment in pre-school age in family upbringing
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/5954Identifiers
Study Information System: 13120
Collections
- Kvalifikační práce [3193]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Third Faculty of Medicine
Discipline
-
Department
Department of Hygiene
Date of defense
5. 6. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, 3. lékařská fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Problematika odměn a trestů, které je tato diplomová práce věnována, je významným faktorem, podílejícím se na vývoji osobnosti dítěte, a proto je důležité věnovat jí dostatečnou pozornost. Cílem této práce je deskripce výchovných prostředků a jejich odrazu na emocionální zdraví u předškolních dětí. K tomu bylo použito řízeného rozhovoru a screeningu emocionální traumatizace kresbou lidské postavy. Sledovaný soubor tvořilo 98 dětí předškolního věku navštěvující mateřské školy v Hranicích a okolí. Výsledky jednoznačně prokázaly, že převažuje pozitivní výchova u více než dvou třetin dětí a odměny i tresty se nejčastěji odehrávají ve verbální rovině. Přesto má s výpraskem, fackou, kopancem zkušenost 43 % dětí! Tělesné potrestání předmětem, které naplňuje definici tělesného týrání, má dokonce 40 % dětí předškolního věku sledovaného souboru. Nebyly zjištěny statisticky významné rozdíly mezi děvčaty a chlapci. Indikátory emocionální traumatizace byly identifikovány u 13 % dětí sledovaného souboru.
The issue of rewards and punishments, which this thesis is dedicated , is a major factor contributing to the development of the child's personality , and therefore it is important to pay her enough attention . The aim of this paper is to describe educational resources and their reflection the emotional health of preschool children. This was used in the controlled interview and screening emotional trauma drawing the human figure . The group consisted of 98 preschool children attending nursery Schools in Hranice and surroundings. The results clearly showed that the positive education for more than two -thirds of children and rewards and punishments are most often take place in the verbal plane. Still has a spanking , slapping, kick experience 43 % of the children ! Physical punishment of the subject , which fulfills the definition of physical abuse , has even 40 % of children of preschool age reference population. There were statistically significant differences between girls and boys. Indicators emotional trauma were identified in 13% of children reporting file.