Malířské dílo Helgy Weissové-Hoškové v 50. a 60. letech 20. století
Helga Weissova-Hoskova's paintings in 1950s and 1960s
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/59621Identifiers
Study Information System: 90695
Collections
- Kvalifikační práce [2255]
Author
Advisor
Referee
Czumalo, Vladimír
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
3. 9. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Tato diplomová práce se zabývá dílem malířky Helgy Hoškové Weissové v 50. a 60 letech 20. století. V úvodu autorka objasňuje předmět svého zájmu a případně problémy. Dále představuje předpoklady a východiska, z kterých pozdější tvorba Helgy Hoškové Weissové čerpala. Za zásadní zlomový okamžik v životě malířky povazuje autorka zkušenost holokaustu. Následující kapitoly chronologicky představují jednotlivá tvůrčí období malířky, v rozmezí od 50. - do konce šedesátých let. Autorka představuje cyklus kalvárie, na kterém je patrné, že v něm malířka zhodnotila jak zkušenost holokaustu, tak poučení ze studia v atelieru Emila Filly. Jako syntéza hluboké osobni zkušenosti a zároveň zhodnoceni uměleckého odkazu Emila Filly, je Kalvárie autentickým originálním dílem, ve kterém vyvrcholila její tvorba těch dvaceti let.
The thesis explores work of a painter Helga Hoskova Weissova with the emphasis on the period between 1950s and 1960s. In the introduction the author clarifies the discourse of the thesis including premises and propositions as well as a brief overview of issues related to the supporting materials and method of evaluation. Furthermore, themes and influences present in Helga Hoskova Weissova's main body of work are discussed. The author considers the experience of Holocaust to be the most significant turning point in her life which also had a transformative affect on her art work. The following chapters present in chronological order the distinct creative periods of Helga Hoskova Weissova's artwork starting with the 1950s up to the end of 1960s. The artist work culminates in the Calvary series in which the motives derived from the experience of Holocaust are noticeable along with the artistic influence of Emile Filla. As a synthesis of deep personal experience combined with Fila's influence, the Cavalry series represent an authentic and original work of art.