Efektivita kognitivního tréninku u osob po traumatickém poranění mozku nebo cévní mozkové příhodě
The Effectiveness of Cognitive Training in Patients after Traumatic Brain Injury or Stroke
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/61480/thumbnail.png?sequence=8&isAllowed=y)
Reason for restricted acccess:
The annexes of the thesis or its part are inaccessible in accordance with article 18a (7) of The Code of Study and Examination in conjunction with Article 9 of the Rector’s Directive No. 6/2010.
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61480Identifiers
Study Information System: 90855
Collections
- Kvalifikační práce [23802]
Author
Advisor
Referee
Stehlík, Luděk
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2013
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kognitivní trénink, traumatické poranění mozku, cévní mozková příhodaKeywords (English)
Cognitive training, traumatic brain injury, strokeTéma kognitivního tréninku a jeho efektivity je v posledních letech živě diskutováno. Navzdory velkému množství literatury věnující se této oblasti výzkumu stále není zřejmé, jak široký je dosah kognitivního tréninku a jaké jsou možnosti uplatnění transferového efektu. Cílem této práce bylo ověřit efektivitu počítačového tréninku N-back (n=11) ve srovnání se skupinovým tréninkem v rehabilitačním zařízení (n=9) a aktivní kontrolní skupinou (n=5), která trénovala v jednoduché počítačové hře. Výzkumný design sestává z kombinace meziskupinového srovnání těchto tří intervencí a vnitroskupinového srovnání kontrolní skupiny, která později absolvovala také trénink N-back. Předpokládali jsme, že se po třítýdenním tréninkovém plánu projeví signifikantně větší zlepšení u kognitivního tréninku oproti kontrolní intervenci. Dále jsme očekávali výraznější zlepšení výkonu v úlohách vyžadujících exekutivní kontrolu u N-back tréninku oproti obecněji zaměřenému skupinovému tréninku. Z kognitivních funkcí byly výkonovými testy zkoumány pozornost, exekutivní kontrola, fluidní inteligence, krátkodobá a pracovní paměť. Sledovali jsme také psychické rozpoložení pomocí sebeposuzovacího dotazníku. Nenašli jsme statisticky signifikantní rozdíl v účinnosti N-back a skupinové terapie. N-back se ve srovnání s kontrolním...
Recently, the literature concerned with the possibilities and limitations of working memory training has been growing rapidly. Nonetheless, there are still no clear answers about the principles of its effectiveness or transfer effect. The main questions we ask are about effectiveness of cognitive training in patients after stroke or TBI. To our knowledge this group hasn't been studied in this context yet. To do this, we compare two types of cognitive training - extensively studied N-back training (n=11) and still more popular group cognitive therapy (n=9) with a placebo control group (n=5) who recieves "training" in a simple computer game. The placebo control group then continues in N-back training. Our hypothesis is that after 3 weeks the two trainings should lead to significantly higher gains in cognitive tests scores than the placebo condition. Also, we expected N-back to be more effective than group cognitive training in domains more closely related to executive control. We tested attention, fluid intelligence, short-term and working memory. We also recorded participants well-being. Following training, there were no significant differences between N-back and group training. N-back group scored significantly higer on Trail Making Test A than control group (p=0,026). Although our study doesn't...