Sebehodnocení VŠ studentů s těžkým sluchovým postižením
Self-esteem of university students with severe hearing disabilities
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Důvod omezené dostupnosti:
Přílohy práce nebo její části jsou nepřístupné v souladu s čl. 18a odst. 7 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy v Praze ve spojení s čl. 9 opatření rektora č. 6/2010.
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/61698Identifikátory
SIS: 134891
Kolekce
- Kvalifikační práce [19148]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Škaloudová, Alena
Oponent práce
Presslerová, Pavla
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 5. 2014
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
sluchové postižení, sebepojetí, komunikace, jazykový kód, znakový jazyk, orální prostředí, dotazník, sebehodnotící škályKlíčová slova (anglicky)
hearing impairment, self-esteem, communication, language code, sign language, oral environment, questionnaire, self-typingPráce se zabývá sebehodnocením VŠ studentů se sluchovým postižením. Jedná se o převážně kvalitativní studii, zabývající se analýzou výpovědí šesti respondentů. Teoretická část krátce představuje základní pojmy a podává přehled současného výzkumu. Empirická část nejdříve využívá kvantitativní test (SLSC-R): hlavní těžiště práce leží ale v použití a následné interpretaci kvalitativních metod - "autorského dotazníku". Práce se snaží nalézt a popsat možné faktory mající vliv na sebehodnocení respondentů. Cílem této práce je přispět psychologii handicapu - například identifikací a popsáním zajímavých oblastí, které se zdají být pro další výzkum vhodné.
This paper deals with self-esteem of university students with hearing impairment. It primarily utilizes a qualitative approach that deals with the analysis of the statements of six respondents. Basic concepts related to self-esteem and an overview of current research are presented in the theoretical part of the paper. In the empirical part, a quantitative test (SLSC-R) is used. However, the main focus of the work lies in application and interpretation of the qualitative method - "authors' questionnaire". This work strives to find and describe factors which are believed to affect self-esteem of the respondents. The paper aims to be a contribution to the psychology of disability, for example, in identifying and describing areas that are believed to be useful for further research.