Problematika osob se získaným zrakovým postižením v dospělosti a seniorském věku
The issue of people with acquired visual impairment in adult and elderly
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/62015/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62015Identifiers
Study Information System: 147630
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Zelinková, Olga
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social and Charity Work
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Ve své diplomové práci se zabývám problematikou získaného zrakového postižení v dospělém a seniorském věku. Práce je rozdělena do sedmi kapitol. Úvodní kapitola je věnována terminologickému vymezení získaného zrakového postižení, dospělosti a stáří. Ve druhé kapitole je nastíněn historický vývoj vztahu společnosti ke zrakově postiženým. Třetí kapitola je zaměřena na klasifikaci osob se zrakovým postižením. Ve čtvrté kapitole jsou popsány nejčastější příčiny a vady zrakového postižení. Pátá kapitola je již zaměřena na psychosociální problematiku, a to především u osob seniorského věku. Šestá kapitola má za cíl nastínit, jak probíhá proces adaptace a integrace takto handicapovaných osob. Sedmá kapitola má praktický charakter a jejím cílem je zhodnotit, jací činitelé nejvíce ovlivňují proces adaptace, a co podporuje psychosociální oblast osob se získaným zrakovým postižením. Klíčová slova Zrakové postižení, získané zrakové postižení, dospělost, stáří, adaptace, integrace
In my thesis I deal with problems resulting visual impairment in adult and elderly. The work is divided into seven chapters. Introductory current section devoted to terminological definition acquired visual impairment, adulthood and old age. In the second chapter outlines the historical development of the relationship of the visually impaired. The third chapter focuses on the classification of persons with visual disabilities. The fourth chapter describes the most common causes of defects and visual impairment. The fifth chapter is focused on psychosocial issues, especially in the case of older persons. The sixth chapter aims to outline how the process of adaptation and integration of disabled people in this way. The seventh chapter are practical and aims to assess what kind of factors most influence the process of adaptation and what psychosocial supports people with acquired visual impairment. Keywords Visual impairment, acquired visual impairment, adulthood, old age, adaptation, integration