Homofobní obtěžování a šikana na škole
Homophobic harassment and bullying in the school
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62337Identifiers
Study Information System: 135357
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Vágnerová, Marie
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
12. 6. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Homofobie, homosexualita, gender, šikana, obtěžování, třídní kolektivKeywords (English)
Homophobia, homosexuality, gender, bullying, harassment, class groupTato bakalářská práce se zabývá oblastí, která mapuje homofobní šikanu a obtěžování v třídním kolektivu na základních a středních školách. Zobrazuje ji jako psychologickou oblast, která ale interdisciplinárně přesahuje i do oblasti pedagogiky. Cílem této práce je v teoretické části definovat různé přístupy k homosexualitě, bisexualitě a transsexualitě z pohledu psychologického a tím objasnit různé homofobní předsudky a negativní postoje u žáků k této problematice. Zaměřuje se na vymezení různých variant sexuálních orientací a její rozmanitosti ve společnosti, i s ohledem na genderové stereotypy. Dále se zabývá specifikou homofobní šikany a obtěžování, jako sociálně patologickým jevem, který se často vyskytuje v současné škole. Výzkumná část práce má za úkol zjistit postoje žáků k osobám s neheterosexuální orientací a jejich představy o postojích vůči těmto menšinám v jejich sociálním okolí a v neposlední řadě se zabývá šikanou této minority. Klíčová slova: Homofobie, homosexualita, gender, šikana, obtěžování, třídní kolektiv
This bachelory work is based on area, which is mapping homophobic bullying and harassment in classes at elementary and high schools. It shows it as psychologic area, which interdisciplinary exceeds to pedagogic area. Purpose of this work, in theoretic part, is to define different approaches for homosexuality, bisexuality, and transexuality from psychologic point, and clarify different homophobic prejudices, and negative attitude from students for this problem. It focuses at demarcation of different varieties of sexual orientation, and its diversity in society with regard to gender stereotypes. It also deals with specificity of homophobic bullying and harassment as a social pathologically phenomenon, which nowadays appears often at schools. Investigative part of this work should determine students' attitude to humans with non- heterosexual orientation and their imaginations of attitude forward these minorities in their social surrounding. Finally, it deals with bullying of these minorities. Keywords: Homophobia, homosexuality, gender, bullying, harassment, class group