Pojetí rozumu, paměti a vůle u Petra z Letovicz (z Kvodlibetu Matěje z Knína v kodexu X E 24, Fol.339b-340b - utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio, memoria etvoluntas)
Conception of Reason, Memory and Will of Petr z Letovicz (from Quodlibet of Matěje z Knína in codex X E 24,Fol.339b-340b - utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio, memoria etvoluntas)
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/62908Identifiers
Study Information System: 150426
Collections
- Kvalifikační práce [2754]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Hussite Theology - Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
10. 9. 2014
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Petr z Letovicz, rozum, paměť, vůle, duch rozumný, kvestie, kvodlibet, pražská universita, středověk, pozdní scholastikaKeywords (English)
Petr from Letovicz, Memory, Reason, Will, Rational spirit, Question, Quolibet, University of Prague, Middle Ages, late ScholasticsTato diplomová práce se zaměřuje na pojetí rozumu, paměti a vůle u Petra z Letovicz. Autor práce čtenáře seznamuje s kvestií Utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio memoria et voluntas. Samotná práce se skládá ze čtyř částí. V první části se nachází metoda práce a přístup k textu. Druhá část pojednává o dobovém zasazení kvestie. Ve třetí části je přepis a překlad samotné kvestie. Čtvrtá část práce je samotným výkladem kvestie. V textu kvestie je použito několik Aristotelových citací, a proto se na ně při výkladu zaměřím i já a zasadím je do interpretačního rámce daného textu. Mimo Aristotela se v textu vyskytují ještě citace jeho komentátora Averroa a jednoho ze zakladatelů scholastiky Petra Lombardského.
This thesis focuses on the concept of Reason, Memory, and Will written by Petr from Letovicz and present the Question called: "Utrum cuiuslibet spiritus rationalis eadem essentia sit substantialiter ratio memoriam et voluntas". The thesis consists of four parts. The first part focuses on the used method of the art and its access to the text. The second one introduce the Question in the historical context. The third part represent the transcription and translation of the Question. The last one offers Question's interpretation. My thesis also focuses on several citations of Aristotle used by Petr from Letovicz in his Question. Those quotes were set into interpretive framework of the text. Besides Aristotle, there can be found also quotes of Averroa and one of the founders of scholasticism - Peter Lombard.