Kyberšikana a její korelace s genderem
Cyberbullying and its correlation with gender
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63432Identifiers
Study Information System: 147788
Collections
- Kvalifikační práce [18345]
Author
Advisor
Referee
Jirků, Jan
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
23. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Kyberšikana, komunikační média, proměna povahy komunikace, genderové rozdílnosti, žáci základní školyKeywords (English)
Cyberbullying, communication media, transformation of communication, gender differences, grammar school childrenTato diplomová práce se zabývá problematikou kyberšikany a zkoumá rozdílnosti v jejím vnímání na základě genderu. Tato práce na svém začátku popisuje proměny povahy komunikace na základě užívaných technologií, čímž se plynule dostává k problematice kyberšikany, kdy se nejprve srovnávají podobnosti a rozdílnosti mezi kyberšikanou a šikanou. Na tuto teoretickou část navazuje část praktická, kde je zdůvodněn výběr kvalitativní metody výzkumu - individuální rozhovory s žáky základních škol ve věku 10 - 15 let. Po teoretickém zdůvodnění následuje výstavba samotného výzkumu - tvorba scénáře individuálních rozhovorů. Následuje popis průběhu rozhovorů, které byly následně přepsány a analyzovány. Pomocí otevřeného kódování se ukázalo, že existují rozdílnosti ve vztahu ke kyberšikaně na základě genderu respondentů, zároveň se však prokázalo, že neexistují přílišné rozdíly v tom, která elektronická zařízení a aplikace děti používají. Výsledky ukázaly, že z vybraného vzorku mají dívky tendenci se zapojovat do kyberšikany více, než v případě klasické šikany. Projevilo se, že dívky mají tendenci sdílet osobnější informace a fotografie na internetu než chlapci, i když můžeme pozorovat zvyšující se trend sebeprezentace chlapců pomocí sdílení svých fotografií na sociálních sítích. Dále se potvrdilo, že chlapci...
This thesis deals with the issue of cyberbullying and it examines the differences in its perception depending on gender. In the beginning the thesis describes transformation of communication based upon time and technologies used to communicate. It is followed by the comparison of cyberbullying and bullying where similarities and differences are shown. After this theoretical part comes the practical part of the thesis which is started by the justification of the chosen research method - qualitative research, individual interviews with grammar school children in the age 10 to 15 years. The following part describes the construction of the research - creating the scenario of the interviews followed by the description of the interviews which were afterward transcribed and analyzed. The interviews were analyzed by open coding and showed that there are differences regarding cyberbullying and gender but they also showed that there are similarities in the usage of communication media. The results proved that in the selected sample of children girls are more likely to take part in cyberbullying than in bullying. The results also showed that girls are more likely to share more personal information and photos on the internet than boys although we can observe that this is starting to change because boys are...