Are the more popular stocks also the more risky ones?: Google and Wikipedia searches in portfolio optimization
Jsou populárnější akcie také ty rizikovější?: Vyhledávání na Google a Wikipedia v optimalizaci portfolia
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/63715Identifiers
Study Information System: 151454
Collections
- Kvalifikační práce [18345]
Author
Advisor
Referee
Benčík, Daniel
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Economics and Finance
Department
Institute of Economic Studies
Date of defense
16. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
English
Grade
Excellent
Tato práce zkoumá, zda je možné použít data z Google Trends a Wikipedie k diverzifikaci portfolia. Je založena na empirickém faktu, že nárůst v objemu vyhledávání souvisejícím s konkrétní akcií je spjat s vyšší volatilitou cen této akcie. Použijeme tedy diverzifikační strategii, která diskriminuje populární akcie tím, že jim přiřazuje nižší váhy v portfoliu. Na druhou stranu, nejméně hledané akcie jsou v portfoliu preferovány. Abychom zjistili popularitu akcie, zaměříme se na objemy vyhledávání na Google pro slova související s akcií, a také na to, kolikrát si lidé prohlédli stránku odpovídající dané společnosti na Wikipedii. Výsledky studie ukazují, že strategie založené na objemech vyhledávání dosahují nižšího rizika a vyšších standardizovaných průměrných výnosů než srovnávací index a portfolio, kde mají všechny akcie stejnou váhu. Tyto strategie jsou navíc úspěšné i out-of-sample.
This thesis studies if the web search data provided by Google Trends and Wikipedia can be utilized for portfolio diversification. We build up on the empirical results indicating that the surge in online attention paid towards a specific stock is associated with an increase in the stock price volatility. Therefore, we employ a diversification strategy that discriminates for the popularity of a stock by assigning it a lower portfolio weight. Conversely, the least searched stocks are preferred in the portfolio. To measure the popularity of a stock, we focus on Google search volume for stock-related terms as well as on Wikipedia pageviews of the corresponding company's page. Our results show that the search-based strategies outperform the benchmark index and the uniformly distributed portfolio, reaching lower risk level and higher standardized average returns. Moreover, these strategies are successful even in the out-of-sample.