Pojetí autorství v 21. století a vztah fanoušků k autorskému dílu na příkladu přijetí zakončení série videoher Mass Effect
The idea of autorship in the 21st century and the relationshim between fans and autorproduced content based on the reception of the final episode of the mass effect videogame series
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64143Identifikátory
SIS: 125926
Kolekce
- Kvalifikační práce [18346]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Reifová, Irena
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 1. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Videohry, Mass Effect, konvergence, participace, identifikace, expresivita, kolektivní inteligenceKlíčová slova (anglicky)
Videogames, Mass Effect, convergence, participation, identification, expresiveness, collective intelligenceV této práci jsme se zaměřili na mediální kauzu, která se odehrála při vydání třetího dílu populární sci-fi videoherní série Mass Effect. Po vydání třetího dílu se fanoušci série začali dožadovat změny jejího konce. Vydavatel ME pod nátlakem ustoupil a fakticky tak přiznal určité množství moci nad svým produktem fanouškům. Teoretická část práce se zabývá expresivní silou videoher, zjišťuje, jestli vůbec a jakým způsobem na hráče působí. Za pomoci Henryho Jenkinse a Pierra Lévyho pak předestíráme mediální teorie, které nám mohou pomoci osvětlit vztah mezi fanoušky, autory a autorským dílem. Středobodem této práce pak je kvalitativní výzkum internetových diskuzí, ze kterého jsme získali představu o tom, proč fanoušci reagovali tak negativním způsobem. V závěru pak získané poznatky agregujeme a práci shrnujeme.
In this paper, we look at a media controversy that took effect at the release of the third game of the Mass Effect videogame series. The fans hated the ending of the game and demanded the publisher change it, which later happened. The fans have thus been given a certain amount of power and influence that wasn't too standard. The first part of the paper deals with videogame theory - we talk about the expressive power of videogames and how it can influence people. With the help of Henry Jenkins and Pierre Lévy we then showcase several media theories which attempt to explain the relationship between the fans, authors and content. Central to this paper is a qualitative research of chosen internet forum posts where we have attempted to learn the reasons for the fans' outrage. In the summary, we summarize what we have learned so far and attempt to put it all together.