Vývojové tendence on-demand portálů. Netflix a extenze nabídky o vlastní tvorbu.
Development of on-demand portals. Netflix and his original programming extension.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/64310Identifiers
Study Information System: 152837
Collections
- Kvalifikační práce [18346]
Author
Advisor
Referee
Švelch, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Media Studies
Department
Department of Media Studies
Date of defense
24. 6. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Netflix, video on-demand, původní tvorba, streaming, audiovizuální dílo, distribuceKeywords (English)
Netflix, video on-demand, original programming, streaming, audiovisual work, distributionCílem práce "Vývojové tendence on-demand portálů. Netflix a extenze nabídky o vlastní tvorbu" je zmapovat produkční, marketingové a distribuční strategie Netflixu, největšího on-demand portálu na světě, v souvislosti se současným stavem televizního vysílání Je pravděpodobné, že se budou jak on-line distribuce, tak produkce vlastních programových obsahů on-demand portálů dále rozvíjet. Což by znamenalo, že se právě nacházíme na začátku nového způsobu televizního programování. Práce zkoumá programovou nabídku a dramaturgii portálu Netflix, s ohledem na obsah nabízený ostatními mezinárodními portály, stejně tak srovnává obchodní a marketingové strategie Netflixu s jeho největším rivalem - kabelovou televizní stanicí HBO. V poslední kapitole je pak nastíněno současné prostředí on-demand portálů v České republice v souvislosti se vstupem Netflixu na český trh v následujících dvou letech a jeho možné fungování na tuzemském trhu.
The aim of the thesis 'Development of on-demand portals. Netflix and his original programming extension' is to map the production, marketing and distribution strategies of Netflix, the largst on- demand platform in the world, in context with the current state of linear television broadcasting. It can be pressumed, that both the on-line distribution and original content programming of on-demand platforms will contitnue to grow. The thesis examines the programming of Netflix, in regard to other international platforms and also compares the business and marketing strategies of Netflix's biggest rival - cable television HBO. The last chapter reveals current environment of on-demand distribution in the Czech Republic, in contect with Netflix's expansion on the Czech market in the newt two years and its possible operation on local market.